Първите прототипи на електромобили в света са били създадени още през 1835 година. Век и половина по-късно, електрическите автомобили преживяват своя технологичен ренесанс и се превръщат в надежда за намаляване емисиите на парникови газове. България също е част от тази история. Преди повече от 10 години, един учен мечтае да създаде електромобил, задвижван от водород.

„Тогава се насочих към един метод, мога да кажа, че едни от първите в Европа започнахме това нещо - съхранение на водород в метални сплави. Може да го тръскате, транспортира се лесно, а и е много удобен за електромобилите, които тогава започнаха да стават актуални”, разказва академик Александър Попов.

„Ние сме едни от първите и доста бяхме ценени в това отношение”, обяснява той.

Снимка: bTV

Мечтата е на път да се превърне в реалност. Академик Попов успява да проектира и създаде мотопед, задвижван от водород. Интересът към технологичните открития е голям, но електромобилът остава само мечта.

„Ужасни трудности имахме. Ужасни трудности. Тогава се създаде новата бизнес класа. Хората искаха да печелят веднага, бързо. От електромобил, особено на водород, се печели след години”, обяснява експертът.

„Няма кой да те финансира, няма поддръжка от държавата. Все ме питаха „Кога ще го пуснете?" Аз им казвам откъде да знам? Зависи колко пари ще имаме, как ще го финансираме. Имах обещание Институт по водородни технологии да направим”, казва акад. Попов и допълва, че това обещание е дошло от Ахмед Доган.

Интересът на основателя на ДПС към откритията на академик Попов продължава месеци наред.

„Той беше инициатор на срещите ни. Разбрал, че се занимавам с водород. Той лично имаше отношение към водородните технологии много сериозно”, казва мъжът и допълва: „Първата ни среща беше в един от офисите на нашето водородно общество. В 4 часа ни беше срещата, в 9 и нещо свършихме. И си говорихме професионално”

С годините срещите между двамата са рядкост, а днес Ахмед Доган се интересува повече от фотоволтаични технологии, разказва академикът. Така проектът за създаването на електромобил у нас остава на заден план.

Интересните истории в живота на академик Попов не спират до тук. Създателят на Българското водородно общество е наследник по майчина линия на хаджи Вълчо, брат на Паисий Хилендарски. За прапрапра родителя си разказва с възхищение и гордост.

Казва, че вече не мечтае за нищо освен за хубави, стари книжки.