България е сред страните, които първи започват да въвеждат европейската концепция за управление на въздушното пространство. Тя позволява на авиокомпаниите сами да планират маршрута си, така че да постигнат икономии, а пътниците да стигат по-бързо до крайната си дестинация.
Концепцията free route, или „свободен маршрут”, засега е въведена напълно само в Швеция, Португалия и отчасти във Финландия. През България по маршрути от Азия до Европа прелитат близо 3000 самолета дневно и свободното планиране на маршрутите се разрешава само нощем на прелитащите самолети.
„Авиационните оператори изключително внимателно следят ветровете във височина и по този начин имат възможност изключително прецизно да използват попътния вятър и съответно да избягват насрещния вятър”, коментира Петър Данаилов, директор на районен център РВД София.
„Именно концепцията „фрии рут” дава възможност за гъвкаво планиране на траекторията, като по този начин се появяват и се генерират изключително добри спестявания на полетно време от гледна точка на въздухоплавателните средства”, допълва той.
За пътниците това е полезно, защото могат да очакват, че ще стигат навреме. Само заради вятъра пътникът на стандартен европейски полет ще може да стига 15 минути по-рано до дестинацията си.
Изчезването на традиционните трасета за управление на въздушното пространство създава опасност от допълнителни конфликтни точки и пресичане на траектории, които ръководителите на полети ще трябва да предотвратяват.
Окончателното въвеждане на свободното планиране на полетите е заложено за 2021 г.