Няма лошо време, има лоша екипировка. Така смята автомобилният състезател Димитър Илиев, който предложи професионалните си съвети на шофьорите в страната в един от най-студените дни тази зима.

Сред основните мерки, които всеки шофьор трябва да предприеме са зареждането с антифриз и течност за спирачки, осигуряване на зимни гуми в добро състояние, както и спрей за залепване на вратите, твърди Илиев.

Той подчерта колко е важно багажника да е разчистен от тежки предмети, които биха застрашили безопасността на водача и пътниците му при евентуален инцидент. Илиев показа как прибира веригите, лопатката и въжето, които носи в колата си - прибрани и затегнати. По думите на състезателя е изключително важно резервната гума да не стой свободно в багажника, както и всякакви подобни по-тежки предмети.

Две са важните неща, с които трябва да се внимава при движението на пътя - скоростта и дистанцията. По думите на Илиев скоростта трябва да е съобразена с обстановката, тъй като при зимни условия лесно се губи контрол над автомобила, особено при завои. 

Друг рисков фактор са т.нар. коловози. В малките и ненатоварените улици няма проблем с карането "в коловоз", защото скоростта е малка и те не представляват опасност. При извънградско каране обаче, всеки опит за преминаване от един коловоз в друг значително увеличава опасността от инциденти. Илиев подчерта колко внимателни трябва да са водачите при всяка евентуална смяна и препоръча, ако е възможно, такива маневри да се избягват.

При всяко изпреварване колата пред нас вдига сняг и завърта вихрушка. Препоръчително е подобни маневри да се избягват. По-добре да не бързаме, а да си изчакаме в коловоза да стигнем за където сме тръгнали, смята професионалистът.

Модерните стабилизиращи системи са много полезни, но не са заместител на шофьорски умения, коментира Димитър Илиев.

Другата голяма опасност при движение в зимни условия е от верижни катастрофи. Професионалният състезател напомни за заледяванията, които могат да се образуват по различни причини. Единствената превенция от подобни инциденти е запазването на голяма дистанция. Ако при добри метеорологични условия три секунди са достъчно, то в лошо време дистанцията трябва да е от поне 10 секунди, каза Илиев.