Правителственият Авиоотряд 28 минава на подчинение на министъра на транспорта с промяна в Закона за гражданското въздухоплаване по предложение на Министерския съвет. Изменението беше прието на първо четене в парламента със 100 гласа „за", 77 – „против" и трима „въздържали се".

По време на дебата депутати от ГЕРБ настояха Авиоотряд 28 да мине на подчинение на Министерството на отбраната. Народният представител от ДПС и председател на бюджетната комисия Йордан Цонев обаче нарече това „екзистенциален въпрос за държавата” и подчерта като важно „Авиоотряд 28 да има принципал, да има правила, по които работи, а не да се ползва за такси, както през последните четири години”.

Председателят на временната анкетна комисия за разследване на полетите на Авиоотряда при управлението на кабинета „Борисов” Венцислав Лаков от „Атака” поясни от парламентарната трибуна, че издръжката на петте летателни апарата и персонала им е с размер до 8 млн. лв. годишно.

„Дали Авиоотрядът ще бъде към Министерството на транспорта или към Министерството на отбраната не е важно, а по-същественият въпрос е как ще бъдат управлявани тези пари”, заяви той.

По думите му, оглавяваната от него комисия е установила, че „армията не може да контролира тази дейност, за разлика от Министерството на транспорта”.

„Предишната практика от последните четири години показва, че бившият премиер Бойко Борисов е определял заплащането на ръководителя на Авиоотряда 28 Пенчо Пенчев, по съседски, тъй като са били съседи по местоживеене”, изтъкна още депутатът от „Атака”. Лаков настоя да се промени устройственият правилник на Авиоотряд 28, за да се упражнява по-строг контрол при ползването на машините.

В спора неочаквано се намеси и депутатът от ГЕРБ Вежди Рашидов, бивш министър на културата, който пък предложи Авиоотрядът да мине на подчинение на Министерството на културата, тъй като, когато е бил ръководител на това ведомство, той е съдействал правителствените летателни апарати да бъдат използвани от филмова продукция. „Така поне ще има полза за изкуството”, заключи Рашидов.

„В Европа всички авиоотряди са към министерствата на отбраната, с изключение на Гърция, Румъния и Холандия”, обясни депутатът от ГЕРБ и бивш зам.-министър на отбраната Валентин Радев. „Не чух нито аргумент за това защо Авиоотрядът трябва да бъде в Транспортно министерство”, изтъкна още той.

Светослав Иванов от ГЕРБ също подчерта, че не вижда проблем Авиоотряд 28 да премине на подчинение на Военното министерство. Колегата му от Коалиция за България Петър Мутафчиев обаче определи идеята като абсурдна, защото функциите на Авиоотряд 28 са да извършва специални полети, които не се извършват за търговска дейност и нямат общо с военни коридори.

„Звеното не трябва да бъде военизирано, защото функциите му са различни”, обясни Мутафчиев. „Има само един плюс от прехвърляне на Авиоотряд 28 към военното министерство и той е, че самолетите ще могат да бъдат допълнително натоварвани за целева дейност на Министерството на отбраната”, смята Мутафчиев.