Асоциацията за отговорно небанково кредитиране написа позиция във връзка с действията на КЗП и политиката ѝ за бързи кредити.
„Председателят на КЗП внася хаос в потребителското кредитиране. Мария Филипова работи срещу легалния бизнес, отваряйки пространство за лихвари и полу-законни практики. Наблюдаваме пълно неразбиране на нашата индустрия и действия на регулатора, търсещи единствено евтина популярност, а не решаване на проблеми“, пише в съобщението на АОНК.
„Вместо сътрудничество със сектора и работа по проблемите му, срещаме закани и заплахи. „Ако вие спрете да работите, ще дойдат други“ не може да е изказване на председател на европейски регулатор“, казват още в позицията си от Асоциацията.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
Текстът продължава така:
Тя представлява 10-те основни компании на българския пазар за потребителско микрокредитиране. Наша основна мисия е да работим така, че най-добрите европейски практики в областта на небанковото потребителско финансиране да станат стандарт за сектора.
След като по-рано през 2024 г. омбудсманът на Република България подчерта усилията на нашата организация за налагане на висок стандарт в небанковото кредитиране, бяхме обнадеждени, че новото ръководство на КЗП иска да обърне внимание на множеството осветени от нас проблеми в сектора и да приложи на практика натрупания от нас опит в противодействието на вредни практики като заблуждаваща реклама, „лицензи под наем“ и натиск срещу кредитополучателите.
Заедно с КЗП и потребителските организации, подготвихме нов Кодекс на добрите практики, който беше подписан през месец декември, без КЗП. Вместо да се включи в инициативата, г-жа Мария Филипова обърна реториката на 180 градуса и премина към заплахи, незаконосъобразни заповеди с предварително изпълнение и натиск срещу фирмите в нашата асоциация.
25% от пълнолетните български граждани ползват услугите за небанково кредитиране. Те често се сблъскват с измами, насилие, полу-законни оператори и редица други неетични практики. Вместо да работи по тези важни проблеми, КЗП изисква от
функциониращите на светло фирми да правят корекции в своята документация, които или са несъществени, или противоречат на законодателството на Република България.
Затова и масово не издържат санкцията на съда. Загубено време за българския съд, за КЗП и за нормалните фирми, разходи за данъкоплатците, докато истинските проблемите се трупат и остават неразрешени.
От това се възползват полу-легални оператори и чисто криминални лихварски мрежи, срещу които КЗП бездейства, а те са се разположили необезпокоявано и все понастъпателно на българския пазар. В икономиката няма вакуум, когато мачкаш
работещите по правилата, на тяхно място се появяват образувания, които трябваше да сме оставили отдавна в миналото. Апелираме за край на популистката кампания от страна на КЗП и връщане към конструктивния тон и концентрираната работа по проблемите на българските потребители.
Председателят на КЗП отговори малко по-късно.
"Разбирам недоволството, но фирмите за бързи кредити ще трябва да свикват да развиват бизнеса си в съответствие със законите на Република България", каза в позиция до медиите председателят на КЗП Мария Филипова:
С дълбоко възмущение и недоумение приемам действията на Асоциацията за отговорно небанково кредитиране (АОНК), която избира да атакува Комисията за защита на потребителите (КЗП) чрез медиите, вместо да насочи усилията си към решаване на реалните проблеми в сектора.
Разбирам недоволството, че на някои хора не им харесва да се придържат към закона, но ще им се наложи да свикват, че годините на заобикаляне на закона с прикрити като неустойки възнаграждения за избягване на тавана на ГПР приключиха. Няма как да направя компромис с потребителските права, за да удовлетворя исканията на кредиторите да си запазят практиките, за които българските съдилища и съда на ЕС са категорични, че са незаконосъобразни и ощетяващи потребителските интереси. Секторът на небанковото кредитиране ще трябва да свиква да развива бизнеса си съобразно законите на Република България. Напомням на дружествата, че КЗП се интересува единствено от отношенията между кредитор и потребител. Отношенията между самите търговски дружества в светлината на конкуренцията помежду им не се уреждат от потребителското законодателство, което разглежда само отношенията между потребители и търговци. Въпросите свързани с регистрационните режими, редът и условията за извършване на дейностите по Закона за кредитните институции също не попадат в обхвата на компетентност на КЗП. За тези си проблеми дружествата не могат да търсят вина в КЗП.
В заключение подчертавам, че КЗП не може да е страна по споразумения с търговци или браншови организации на търговци, които не решават реални потребителски проблеми, а декларират готовността на кредиторите да спазват закона. Първо, защото така или иначе са длъжни да спазват закона. Второ, поради задълженията на КЗП да третира всички субекти на закона равно, безпристрастно и обективно, както и задължението да не нарушава конкурентното право чрез действия или бездействия. Например, рекламирайки индиректно чрез участието си в споразумението кредиторите, членуващи във въпросната браншова организация, за сметка на останалите участници на пазара.
Комисията за защита на потребителите е орган, който цели правата и интересите на потребителите да не бъдат нарушавани. Следователно за КЗП е без значение какви ще са последствията за бизнеса на търговците, практикуващи нелоялни търговски практики, накърняващи икономическите интереси на потребителите. Волята на европейския и българския законодател е такива практики да няма на територията на вътрешния пазар на Европейския съюз.
Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase
Последвайте btvnovinite.bg във VIBER
Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM
Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK