Агенцията за пътна инфраструктура е знаела за свлачището край Мездра, заради което чисто нов участък от международния път Е-79 вече се руши.
От агенцията на се очаквали да бъдат причинени щетите.
През 2019 година е започнало изграждането на цялата отсечка Ботевград - Мездра. Пътен възел „Ребърково“, където се е активирало свлачището, е изграден в края на 2023 и началото на 2024 г. по времето на кабинета „Денков“.
И се очакваше тя да бъде готова до края на 2024 година, но през март изненадващо и за фирмата изпълнител "Европейски пътища" АД, и за контролните органи се появява свлачище, което компрометира трасето.
Поставят се габиони- метални торби пълни с камъни. Те играят ролята на щит и пазят от свлачища. В случая от силата на тежестта те вече са скъсани.
Според инженер-геологът доц. Ася Божинова причините за образуването на свлачища са комплексни, затова при строителство има изискване за контрол.
„На всяко свлачище може да се прави мониторинг. Той е много важен. Дава ни информация дали има движение, или няма движение по време на строителство, на укрепителните съоръжения и след това дълго време. Това трябва да се прави постоянно“, обясни тя.
Според фирмата изпълнител появата на непредвидени обстоятелства в резултат на естествени процеси е част от възможните усложнения и постоянно предизвикателство при изграждането на сложни инфраструктурни проекти.
„Внушения, при които средствата, нужни за укрепването на свлачището и осигуряване безопасността на пътя се определят като „кражба“, са манипулативни, и уронват престижа на компанията ни“, заяви фирмата в своя позиция.
За възложителя на проекта свлачището не е изненада, каза председателят АПИ инж. Йордан Вълчев.
„То се знае, че там има свлачище и проектът е предвиждал да се изчисти цялото свлачище, но по-проект изглежда не е било достатъчно, това което е предвидено“, посочи той.
„Не можем да чистим място извън проекта и разрешението за строеж. Не сме го очаквали това нещо. Когато е изготвян проектът е изготвян на базата на, това което сме знаели за геоложките условия. Минало е проект, но се оказва, че е по-голямо отколкото се е очаквало“, добави председателят на УС на АПИ.
По това трасе са регистрирани още 3 свлачища, но от АПИ уверяват, че част от трасето ще заработи най-късно до края на декември. Укрепването ще струва 65 милиона лева.