Агенцията за пътна инфраструктура е знаела за свлачището край Мездра, заради което чисто нов участък от международния път Е-79 вече се руши.

От агенцията на се очаквали да бъдат причинени щетите.

През 2019 година е започнало изграждането на цялата отсечка Ботевград - Мездра. Пътен възел „Ребърково“, където се е активирало свлачището, е изграден в края на 2023 и началото на 2024 г. по времето на кабинета „Денков“.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement

И се очакваше тя да бъде готова до края на 2024 година, но през март изненадващо и за фирмата изпълнител "Европейски пътища" АД, и за контролните органи се появява свлачище, което компрометира трасето.

Поставят се габиони- метални торби пълни с камъни. Те играят ролята на щит и пазят от свлачища. В случая от силата на тежестта те вече са скъсани.

Според инженер-геологът доц. Ася Божинова причините за образуването на свлачища са комплексни, затова при строителство има изискване за контрол.

„На всяко свлачище може да се прави мониторинг. Той е много важен. Дава ни информация дали има движение, или няма движение по време на строителство, на укрепителните съоръжения и след това дълго време. Това трябва да се прави постоянно“, обясни тя.

Според фирмата изпълнител появата на непредвидени обстоятелства в резултат на естествени процеси е част от възможните усложнения и постоянно предизвикателство при изграждането на сложни инфраструктурни проекти.

„Внушения, при които средствата, нужни за укрепването на свлачището и осигуряване безопасността на пътя  се определят като „кражба“, са манипулативни, и уронват престижа на компанията ни“, заяви фирмата в своя позиция.

За възложителя на проекта свлачището не е изненада, каза председателят АПИ инж. Йордан Вълчев.

„То се знае, че там има свлачище и проектът е предвиждал да се изчисти цялото свлачище, но по-проект изглежда не е било достатъчно, това което е предвидено“, посочи той.

„Не можем да чистим място извън проекта и разрешението за строеж. Не сме го очаквали това нещо. Когато е изготвян проектът е изготвян на базата на, това което сме знаели за геоложките условия. Минало е проект, но се оказва, че е по-голямо отколкото се е очаквало“, добави председателят на УС на АПИ.

По това трасе са регистрирани още 3 свлачища, но от АПИ уверяват, че част от трасето ще заработи най-късно до края на декември. Укрепването ще струва 65 милиона лева.