Днес представяме една дама, чиято движеща сила са хората. Самата тя започва работа още 16-годишна, а днес е водещ експерт в областта на човешките ресурси. Да открива таланти, да ги развива и да бъде полезна за екипа, с който работи – това са нейните три стълба, върху които гради кариерата си.

Антоанета Методиева е директор „Човешки ресурси, управление и обучение“ в най-голямата българска верига за бързооборотни стоки ФАНТАСТИКО.

Г-жо Методиева, Вие сте човек със солиден опит в областта на човешките ресурси, била сте и финансов директор, а семейството Ви развива собствен бизнес. Какво Ви мотивира и днес да работите в сферата на човешките ресурси?

Да, действително професионалният ми опит тече в две посоки - човешки ресурси и финанси, които неизменно се преплитат. Но като че ли по-голямо удоволствие ми доставя работата в сферата на човешките ресурси. Спомням си момента, когато бях на интервю за позицията Директор “Човешки ресурси“ във ФАНТАСТИКО с г-н Валери Николов. Тогава той също ме попита какво ме мотивира да оставя комфорта, който си бях изградила и да се впусна в работата в една от най-натоварените и интензивни дирекции на компанията. И тогава, както и сега, отговорът ми е, че работата с хора, контактите, комуникацията с хора с различен бекграунд, предизвикателството да намирам таланта и да го развивам, е това, което ме кара да се чувствам полезна и ми доставя удоволствие. Самата аз работя още от ученическите години. Първата им работа беше още в 10-и клас, когато преподавах уроци по английски език на деца. Още тогава усещането, че съм полезна беше моята движеща сила и никога не започвах урок с мисълта, че това е работен ангажимент. Просто обичах това, което правех.

Коя е според Вас идеалната работа?

Идеалната работа за мен е тази, която върша с удоволствие и е неизменна част от мен. Независимо какво е естеството на работата, когато тя има смисъл за мен и ме кара да се чувствам полезна, когато нямам усещането, че деля времето на лично и служебно, това е идеалната работа. За мен най-важен е екипът, с който работя. Всеизвестна истина е, че човек започва работа, привлечен от фирмата, финансовите условия и допълнителните придобивки, но остава заради екипа. Точно това намерих във ФАНТАСТИКО – един невероятен екип, хора – част от които вече са и мои приятели, стремящи се към това да стават все по-добри в работата си.

В последните няколко години ФАНТАСТИКО непрекъснато изгражда нови супермаркети. Колко голям е екипът на компанията и в момента търсите ли нови кадри?

В момента екипът на цялата група е малко над 3400 души, като 2070 от тях са жени. Важно е да отбележа, че повече от 55% от служителите на веригата работят тук от над 3 години, а всеки пети от тях работи в компанията над 5 години. До края на тази година ще бъде открит реновираният ни супермаркет на бул. „Симеоновско шосе“ в столицата, където ще работят над 100 професионалисти. Все още има някои свободни позиции, включително за майстори хлебари. Разбира се, новите колеги ще бъдат въведени в работата от специалисти с впечатляващ опит, които познават в детайли работата. Следващата година предвиждаме да изградим още един супермаркет в кв. „Левски Г“ и да разширим  централната ни складова база в Елин Пелин. Това ще увеличи екипа ни с още 120 души.

Какви са препоръките Ви към кандидатите? Има ли ключови умения, които очаквате от хората, които биха искали да работят в супермаркет?

Много важно е кандидатите да имат желание да работят и да не се притесняват, ако не познават достатъчно добре работата в супермаркет.  С въвеждащите обучения и всекидневна подкрепа от  екипа ни  новите колеги успяват да усвоят основните умения, нужни за работата и да намерят точното си място. Работата в супермаркета е много подходяща за всеки, който има нужда от гъвкаво работно време. Имаме много колеги, които са стартирали във ФАНТАСТИКО като студенти, възползвайки се от възможностите за работа на смени, съобразени с програмата им в университетите. Има примери за колеги, започнали като студенти на почасова заетост,  а впоследствие останали в компанията и развили се до ръководни позиции. Някои от тях в момента са и едни от най-успешните ни мениджъри. Работата е подходяща и за хора, които по една или друга причина се нуждаят от рестарт и промяна на професионалното поприще в живота или просто искат да работят близо до дома си. При нас ще открият възможности, за които дори не са и предполагали, а също и прекрасни колеги. Както обичаме да казваме във ФАНТАСТИКО – тук всеки може да е фанстастичен. Това означава да работиш така, че клиентите да са доволни, колегите да оценяват приноса ти и ти самият да се чувстваш полезен и удовлетворен от работата си.    

Какви са обаче онези предпоставки на работното място, които трябва да са налице, за да бъде това възможно?

За да си  “фантастичен”  естествено, освен да притежаваш необходимите личностни качества, е ключова и позитивната работна среда, в която се чувстваш оценен и подкрепян. Във ФАНТАСТИКО всеки, който е показал умения и желание за развитие е оценен и му е дадена възможност да израства професионално. Ежегодните атестации са един от инструментите, с които откриваме най-добрите и заедно разработваме план за развитието им.  Всеки месец най-добре представилите се колеги са награждавани като “Служител на месеца”. Провеждаме обучения с цел повишаване на квалификацията и развиване на меки умения. Наскоро приключи и нашата лидерска академия „Не просто добри, а фантастични“.  Организираме тиймбилдинги и различни събития за служителите, за да могат да се опознават в неформална и позитивна атмосфера. Грижим се за здравето на нашите колеги, като организираме целенасочени кампании за профилактика на някои от най-разпространените онкологични заболявания. В същото време се стремим служителите ни да се чувстват добре оценени и спокойни в тази динамично променяща се икономичестка ситуация. Увеличихме размера на заплатите и на ваучерите за храна, въведохме нови допълнителни придобивки като подарък при раждане на дете и подарък при пенсиониране. Стремим се колегите да са спокойни, удовлетворени, да се чувстват оценени и да имат усещането, че са част от едно семейство.  

Какво за Вас е най-важно във всекидневната Ви работа?

Работата в сферата на човешките ресурси е много динамична, разнообразна и предизвикателна. Във времето, когато масово има недостиг на хора, много бизнеси са принудени да намалят обемите на работа поради липса на достатъчно служители. Ние във ФАНТАСТИКО  успяваме да разширяваме екипа и да реализираме нови проекти. Това ни мотивира да работим с вдъхновение и с още по-големи амбиции за развитие. Не винаги е лесно, но удовлетворението е огромно, когато видим постигнатия резултат. За мен най-важното е да не губя вярата в хората и да търся път към всеки.