Извънпарламентарните политически сили губят подкрепя заради смяната в приоритетите на общественото мнение с втората вълна на COVID-19 и затихването на протестния потенциал. Това е едно от заключенията на национално представително социологическо проучване на „Алфа Рисърч“, проведено в периода 15-21 декември сред 1017 пълнолетни българи.

„Като трета парламентарна политическа сила и през декември се очертава „Има такъв народ“, но упоритото въздържане от представянето на лица и приоритети започва да отнема от предимството им: подкрепата за партията спада от 14,9% през септември до 10,2% през декември, а за Слави Трифонов – от 36% до 30,3%“, посочват от агенцията.

Сходни са тенденциите при „Демократична България“ – подкрепата ѝ спада с една трета за тримесечие до 6,1% „главно заради по-ниската мобилизация на техните симпатизанти“, а делът сред твърдо решилите да гласуват е нисък. Христо Иванов все пак запазва персонално одобрение от 14,7%.

„Изправи се.бг“ на Мая Манолова има шансове за влизане в НС, но рейтингът ѝ спада от 32,9% до 30,3%, което все още е значително повече от популярността на формацията ѝ.

За момента тя и Трифонов са политическите лидери с най-голямо доверие, като изпреварват Бойко Борисов (23,5%), но пък той обръща негативната тенденция от лятото и есента.

„Алфа Рисърч“ виждат при избори днес шестпартиен парламент с неустойчиво мнозинство и участие на ГЕРБ, БСП, „Има такъв народ“, ДПС, „Демократична България“ и „Изправи се.бг“, а към момента ВМРО и НФСБ даже заедно не прескачат бариерата с едва 2,7% подкрепа.

Очакванията са след това да ни управлява коалиция – с ГЕРБ или БСП в нея и при почти нищожен шанс за формула без участието на двете най-големи партии.

Цели 24 на сто от запитаните смятат, че вотът ще бъде изцяло манипулиран. Това е теза, защитавана предимно от симпатизанти на асоциираните с протеста формации. Над една пета от запитаните със сигурност няма да гласуват, докато твърди участници във вота са едва 49,6% - с 10% по-малко, отколкото са били измерени през септември.

За последното голям фактор се оказва пандемията. 43% от българите (най-вече възрастни, хора от рискови групи и техни близки) се колебаят дали да отидат до урните. „По-ниската избирателна активност, от своя страна, води до електорални бонуси за големите партии и отлив в подкрепата за по-малките и новите участници в изборите“, подчертават от „Алфа Рисърч“.

Изберете магазин

Разгледай онлайн нашите промоционални брошури

Цените са валидни за периода на акцията или до изчерпване на наличностите. Всички цени са в лева с включен ДДС.
Advertisement