Близо 50% от гражданите и 69% от бизнеса в България подкрепят преминаването към еврото.

Това показва проучване на агенция „Алфа рисърч“, проведено в периода 8-22 юли, възложено от Министерството на финансите.

Реализирано е с интервюта по домовете чрез пряко стандартизирано интервю с таблети са 1200 граждани над 16 г. възраст. Отделно са анкетирани 500 собственици или представители на управленско ниво на бизнеса, отговорни за вземането на решения за развитието на компанията.

Проучването регистрира стабилизиране на подкрепата за присъединяването на България към еврозоната. При гражданите съотношението е 49,2% подкрепа към 45,8% „против“ (ръст от 3% спрямо май), а бизнесът запазва устойчиво високи положителни нагласи 69% към 30%.

Снимка: Алфа Рисърч

Обобщаващата оценка и на двете целеви групи е, че ако България приеме еврото от 1 януари 2026 г., това ще е успех за страната ни в цялостната ѝ евроинтеграция. 43% от широката общественост и 62% от представителите на бизнеса споделят тази оценка. 

Основните притеснения сред българските граждани продължават да са съсредоточени върху краткосрочните ефекти, непосредствено след (а вече – и преди) въвеждането на еврото.

Преобладават прагматичните и рационални виждания – удобство при пътуване и разплащане в чужбина (59%), улеснена търговия с другите европейски държави, повишаване на финансовата сигурност и стабилност на страната, затвърждаване на европейската принадлежност и недопускане преминаването към друга сфера на влияние – при всички резултатът е между 25% и 30%.

Най-тревожната тенденция, която проучването регистрира, е значителният ръст на хората, които се опасяват от спекула и изкуствено завишаване на цените – 71%, което е значително по-висок дял от хората с негативно отношение към еврото.

Макар двойното обозначаване на цените в лева и в евро да е въведено масово сравнително отскоро, мнозинството от българите вече са се сблъсквали с него. 90% са виждали двойните обозначения в магазините за хранителни стоки, 38-40% – в извлечения от банкови сметки и мобилни оператори, 36% – в магазини за облекло и обувки.

Снимка: Алфа Рисърч

Оценката за двойното обозначаване се разделят на две почти равни части – 34% твърдят, че то ги улеснява и започват да свикват. 36% признават, че двойното обозначение по-скоро ги обърква – най-често съобщават, че се подвеждат по по-ниската цена, която е в евро. 

Предпочитаният начин и за граждани, и за бизнес за обмяна на левовете, с които разполагат, е в банковите клонове. Делът на гражданите, избиращи този начин, нараства до 71% и почти се изравнява до този на бизнеса (76%). Очевидно, кампанията на банките за внасяне на левове без такса са дали резултат. Пощенските клонове се посочват от около 6% от анкетираните, основно живеещи в малки населени места. Значителен спад се наблюдава при обменните бюра (от 12% през май до 5% през юли), но за хората с по-високи наличности (вкл. за част от бизнеса) те остават втори по предпочитание.

Проучването регистрира рязко нарастване на самооценките на гражданите за степента на информираност относно въвеждането на еврото – от 39% през май на 50,5% през юли. Делът на запознатите вече взема превес над незапознатите – 50,5% към 46,3%. При предприемачите информираността и активното търсене продължават да бъдат доста по-високи от тези при широката общественост – 82,6%.

Снимка: Алфа Рисърч

Яснота на процеса – През юли проучването включва индикатор и за полезността на придобитата информация. 23.6% от гражданите и 45% от бизнеса твърдят, че вече са доста по-наясно с процеса по въвеждане на еврото, 41,8% от първата група и 33% от втората – „в известна степен са по-наясно“. Между 21% и 29% от анкетираните признават, че все още не могат да се ориентират добре. 

Снимка: Алфа Рисърч

Основните канали, по които информационната кампания е достигнала до гражданите са: телевизия (72%), интернет сайтове (30%), социални мрежи (21%), брошури и листовки (7%). Едва 18% никъде не са срещали информация за еврото.

Последвайте ни за още актуални новини в Google News Showcase

Последвайте btvnovinite.bg във VIBER

Последвайте btvnovinite.bg в INSTAGRAM

Последвайте btvnovinite.bg във FACEBOOK

Последвайте btvnovinite.bg в TIKTOK