Много често лековерно приемаме, че понеже сами сме открили една информация в интернет, тя е обективна. Този факт е отворена врата за манипулатори.

Дейността на една агенция е да подобрява репутацията на клиентите си в интернет и социалните мрежи. В нея се трудят 10 души на щат. „И около 12-15 командвани от няколко щатни тук за въпросното писане на коментарите”, заяви Момчил Марчев, създател на агенция за онлайн PR и реклама.

Колектив с журналистическо образование работи под публикациите във водещи медии, а също така и в социалната мрежа. Марчев даде пример за онлайн подобряване на репутации - примерно на един хотел, ако го защитаваш в годините - след една-две може да му вдигнеш цената на нощувката, може да прокламираш, че там всеки апартамент е различен, да коментираш дизайн, просто да го вдигнеш в очите на хората.

Клиентите очакват агенцията да следи случващото се в интернет и да реагират на негативните новини. „Много клиенти се чувстват най-добре, когато, ако работиш върху коментарите - накрая нещата и”, изглеждат 50 на 50, каза той.

Откритата конфронтация обаче се избягва, защото има риск в извънработно време хейтърите да надделеят. В момента служителите трудно пишат с повече от 2-3 профила, без да рискуват да бъдат изтрити от фейсбук. Случва се мненията с предварително заложена теза да се публикуват даже от роботи.

За целите на експеримент агенцията популяризира фен-страница, която без да има съдържание за 3 дни събра аудитория от 3000 души. „Горе-долу е по 5 ст. на лайк.Част от тях няма защо да се лъжем - точно не разбират, че ви лайкват, харесват нещо друго”, каза Методи Дързев, мениджър в агенцията, отговарящ за администрация и програмиране.

Изграждането на онлайн репутацията прохожда като занаят от 2 години. Той добави, че протестите със сигурност катализираха нещата.

Агенцията твърди, че засега работи само за фирми и не взима политически поръчки. „Предпочитаме да се занимаваме с нормални неща и да спим спокойно”, категоричен беше Дързев.