Внезапни проверки на Агенцията за технически надзор за опасни строителни кранове. Инспекциите са провокирани от инцидента на 14 април, когато 20-метрово съоръжение падна върху столична бензиностанция.
До момента агенцията е спряла от експлоатация два строителни крана. Причината е, че са опасни. От държавната институция отказаха да посочат строежите, на които са установени рисковите кранове. Мотивът е, че според закона за достъп до обществена информация и трайната съдебна практика, няма възможност да се разпространяват сведения, в които се съдържат лични данни за трета страна, без нейното съгласие.
Проверените обекти са над 10 и акцията продължава и през следващата седмица.
Освен задължителните документи за регистрация на крана, всяко съоръжение трябва да има технически изисквания за работа с него - схеми за окачване на товари и самите схеми.
След документите се инспектира и техническото състояние на крана. Инспектор дори се качва в кабината при оператора. Иво Маринов е кранист от близо 10 години. По думите му най-важното нещо в тази професия е комуникацията с останалите работници по строежа и подаване на сигнал при първата операция.
По строежите обаче има кранисти, които нямат необходимата квалификация, констатират от Техническия надзор. Именно към справянето с този проблем са насочени и бъдещи законови промени. „Затова сме предложили те да минават необходимото допълнително обучение, за да можем да гарантираме наистина тази дейност да осигурява безопасност, а не заетост”, коментира Стефан Цанков, председател на агенцията.
Друг проблем при контрола на строителните кранове е, че фирми с отнет лиценз за поддръжка и профилактика на съоръженията продължават да извършват дейност и да сключват договори със строителите. Цанков уточнява, че са хванали четири такива случая, но със сигурност има още.
От държавната институция съветват строителите фирми да се запознаят с регистъра на фирмите, които имат лиценз за поддръжка, преди да сключат договори за профилактика на крановете си.
Причините за инцидента от април ще станат ясни до дни, по всяка вероятност става въпрос за съвкупност от фактори - метеорологични условия, човешка грешка, технически.