За строителство и ремонт на пътищата в България през тази година ще бъдат разпределени 770 млн. лв., обеща министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева на конференция за стратегическата инфраструктура в страната.
До края на годината ще бъдат построени 90 километра нови пътни отсечки, ще бъдат ремонтирани и 512 километра републикански пътища.
Предвижда се изграждането на Лот 1 и Лот 2 на АМ „Марица“ с обща дължина 65 километра, 15-километровия ЛОТ 4 от АМ „Струма“, обходен път на Враца (6,8 км) и Участък І от Западната дъга на Софийския околовръстен път (3 км).
Ще бъдат развити градски зони, санирани сгради и изграждането на училища и кампуси към увимерситети. Приоритет е и проекта за завършването на софийското метро. Следващата седмица на улица "Сребърна" започва да се строи нова станция на метрото, която ще бъде готова след две години. оказа се, че най-натоварената станция е тази на "Джеймс Баучър". Затова се налага да бъде изградено продължение. "Строим и 8 километра отсечка, която ще бъде готова следващия месец на 25 април", обясни директорът на столичния "Метрополитен" Стоян Братоев.
Терзиева представи и напредъка на реформа във ВиК сектора, в рамките на която са приети промени в Закона за водите и е изготвена Стратегия за развитие и управление на водоснабдяването и канализацията до 2023 г.
Регионалният министър обобщи и възможностите за финансиране по Оперативна програма “Растеж и развитие” до 2020 г. 270 млн. евро трябва да бъдат усвоени за развитие на градската среда и инвестиции в зони с потенциал за икономическо развитие – западнали и нови такива. На 262 млн. евро се равнява подкрепата за енергийната ефективност на жилищни и административни сгради.
220 млн. евро е предвиденото финансиране за образователни проекти за намаляване на броя на преждевременно отпадналите от училище и повишаване на броя на хората с висше образование. 83,6 млн. евро могат да бъдат усвоени за модернизация на здравната инфраструктура.
Други 214 млн. евро са предвидени за изграждане на социална инфраструктура. За справяне с природни рискове, опазване на околната среда, защита на населението, икономиката и инфраструктурата са определени 19,7 млн. евро.
127 млн. евро от средствата по Оперативната програма са отделени за проекти за оползотворяване на туристическия потенциал на страната, 194,5 млн. евро са за регионална пътна инфраструктура с цел подобряване свързаността на туристически обекти.
Одит на водните проекти
Европейската комисия е поискала от България да направи одит на това колко пари са похарчени за проекти във ВиК сектора между 2010 г. и 2013 г. Причината - не съществува критерий за прекомерни разходи затова се срещат и фрапантни случаи.
„Всички публични проект във водния сектор са изложени на огромен публичен натиск всеки иска да има мащабен воден проект, само че с бъдещата методика ще има единна норма кое е допустимо спрямо броя на жителите”, посочи зам.-министърът на околната среда и водите Атанас Костадинов.
Така например не е ясно защо проектът за водопровод на три плевенски села възлиза на 155 милиона лева, Проектът за ВиК на селата Катуница и Ягодово - 90 милиона лева, а проекта за воден цикъл на Костинброд, където живеят най-много 15 хиляди души, струва 100 милиона лева.
На сухо и разбито
От миналия август целия град е разкопан, на режим на водата.
„Това е нещо много лошо, рабутаха всичко, разкопаха – ето, и днес пак разбиха газопровод, газ, телефони нямаме отново от един месец, всеки ден късат нещо. Кога ще приключи това - кой ни казва?”, казва Таисия Визи.
Изпълнителите са много, почти на всяка улица работи различна бригада.
Кога ще бъде приключен проектът не се знае. Не се знае и колко ще се окаже крайната цена, но критерият за това колко пари да струва едни водопровод в зависимост от населението се изработват в момента.