Проблемът в системата на Гаранционния фонд, който преди ден блокира стотици застраховки засега е отстранен. Застрахователите ще работят и на 31 декември. Именно в последните дни от годината и началото на януари се подновяват около 30% от всички сключени застраховки Гражданска отговорност.
Комисията за финансов надзор отчита ръст на застрахованите автомобили. Около 86% от колите в България са били със сключена "Гражданска отговорност" към края на ноември.
От гаранционния фонд за щети при пътен инцидент с незастраховани автомобили и неимуществени вреди са били изплатени 18,5 млн. лв.
Застрахователите и финансовият надзор отчитат поевтиняване на полиците за леки коли през годината. В разгара на кампанията за подновяване на гражданската отговорност цената традиционно остава по-ниска.
В зависимост от региона, автомобила и риска, брокерите изчисляват средната стойност на полицата на 182 лв. като в по-малките населени места пада до 150 лв., а в София например е 190 лв.
Интересен е фактът, че въпреки повечето на брой застраховани автомобили, обезщетенията, изплатени от гаранционния фонд до края на ноември са били със 7% повече отколкото през цялата 2012 г.
От финансовия надзор отчитат, че основният проблем остава при покриването на щети от виновни румънски водачи, който обаче карат автомобили с български регистрационни номера.
За първи път от 5 години насам, гражданската отговорност е поевтиняла трайно през 2013 г., отчитат и от финансовия надзор. Процентът на автомобилите с гражданска отговорност варира - особено през зимата.
„Все още има една не малка част собственици на автомобили, които смятат, че не трябва да сключват гражданска отговорност, ако не ползват автомобила през зимата – това, разбира се, не е така”, коментира Борислав Богоев от „Застрахователен надзор" в КФН.
Дори едно излизане без задължителната застраховка може да бръкне дълбоко в джоба на собственика. Глобата за липса на гражданска отговорност е 400 лв., а в най-лошия случай може да струва хиляди за покриване на щети при пътен инцидент.
„Трябва да се очаква плавно увеличение на цената след това, тъй като настоящата премия не е достатъчна застрахователите да покриват щетите по адекватен начин”, коментира Николай Здравков от Българската асоциация на застрахователните брокери.
Обезщетенията от гаранционния фонд за имуществени вреди, нанесени от незастраховани автомобили през тази година, са намалели наполовина - изплатени са около 1 млн. лв. Сериозен обаче е ръстът на парите за покриване на неимуществени вреди - за така наречените болки и страдания са изплатени над 17,5 млн. лв.
„Претенциите, които се предявяват, се определят на база на това как вие измервате това, че вие или ваши близки са претърпели този инцидент, както душевно, така и емоционално”, обясни експертът от Комисията по финансов надзор.
Тепърва се разработва и система за оценяване на психическите щети и страдания. Застрахователите пък настояват час по-скоро да се въведе т. нар. бонус-малус система, според която рисковите водачи ще плащат по-скъпа застраховка, за сметка на изрядните шофьори, за които полицата ще бъде символична.
Регистърът, в който ще се отбелязват всички пътни инциденти на водачите, трябва да заработи до края на март. Така технически ще се обезпечи реалното въвеждане на системата, в която рискът определя цената на застраховката. По този начин ще се избегне възможността водач причинил пътен инцидент, да смени застрахователя и отново да е „чист", нерисков шофьор. Ако се гласуват и законодателните промени, системата може да заработи след година.