Пътниците, които се возят гратис в градския транспорт на София, са „не повече от 7 на сто”, според анализ на Центъра за градска мобилност, цитиран от БГНЕС. 

Проучването е направено след повишаването на цената на билета от 1 на 1,60 лева през 2016 г. и според него ценовата промяна не е довела до увеличаване на гратисчиите, посочват от ЦГМ. 

Все повече пътници си купуват годишни персонализирани карти, отбелязва анализът. „През 2015 г. броят на продадените карти е 225, а в момента те са 30 000“, посочват от ЦГМ. 

Това е довело до увеличаването приходите от продажба на превозни документи от 107 957 000 лева през 2016 г. до 120 820 000 през 2018 г. 

Повишаването на цената на билета за еднократно пътуване не е покачило гратиса, а е провокирало пътуващите да го заменят с абонаментни карти. Според ЦГМ с тях цената на едно пътуване може да падне до 50 ст. 

Средствата от повишените приходи се използват „за разплащане на транспортната задача за съответната година”, съобщават от ЦГМ и добавят, че през 2015 г. пробегът на градския транспорт е бил 58 485 хил. км, а през 2018 г - 60 557 хил. км. 

Снимка: БГНЕС

Близо 240 контрольори следят за редовността на пътниците в градския транспорт. Част от тях работят и като кондуктори в нощния транспорт. Независимо от по-солената цена на билета и глобите не се наблюдава ръст в приходите от санкции. 

От ЦМГ коментират и проблема с автоматите за билети в превозните средства, които не връща ресто. Според Центъра проблемът ще се реши с въвеждането на новата тикет система до края на 2020 г., а автоматите в момента няма как да „започнат да връщат ресто” и това е отбелязано на надписи върху тях. 

Що се отнася до критиките за липсата на достатъчно места за продажба на билети в столицата, от ЦМГ отбелязват, че в момента има общо 63 пункта, от които могат да се закупят превозни документи. 

Ще се запази и съществуващата сега възможност да си купим билет от водача на превозното средство.