Днес метромрежата в София е 52 км, три диаметъра, с 47 станции и обслужва над 350 000 души дневно. В момента се строят 3 км метро към кв. „Левски Г", предстои изграждането на нов участък към „Слатина".
Това каза в интервю за БТА кметът на София Йорданка Фандъкова по повод 25-ата годишнина на софийското метро, която се отбелязва на 28 януари.
„Метрото е огромен и успешен проект, който се случва благодарение на усилията на много хора. За да може да се случи, първо са градоустройствените процедури и след това финансирането“, подчерта Фандъкова.
На какъв етап е строителството на метрото и какво предстои?
През 2023 г. ще са готови два ключови плана за развитие на метрото. Нова отсечка от метростанция „Люлин" към Околовръстния път, с една междинна станция, която ще обслужва втори и трети микрорайон в „Люлин", както и участъкът на метрото към „Студентски град“.
Главният архитект на София вече работи по подробния устройствен план на трасето от бул. „Черни връх" през кварталите „Кръстова вада", „Витоша ВЕЦ Симеоново" до „Студентски град“.
„В момента строим 3 км метро към кв. „Левски Г“ и очаквам тази година да започне строителството на 9 км през „Слатина“. Най-напред ще започне проектирането, след което и реалното строителство. Това е важен участък - нови 6 км, които преминават през гъстонаселения квартал „Слатина“, покрай „Арена София“ и „София тех парк“ и до Окръжна болница и бул. „Цариградско шосе“, обясни столичният кмет.
С построяването на тези два участъка метрото в София ще има дял 50% от целия градския транспорт. Над половин милион души дневно ще могат да използват най-бързия и екологичен градски транспорт.
Какви са проявите, които ще съпътстват 25 години метро в София?
На 26 и 27 януари ще се проведе Международна научно-техническа конференция на тема „Иновативни, архитектурни, конструктивни и технически решения при строителството на метрополитени“.
Софиянци ще могат да видят и изложба на Моста на влюбените при НДК, която ще бъде открита на 27 януари.
На специална церемония същата вечер ще бъдат връчени награди на хората с най-голям принос за метрото – специалисти в различни области, ръководители на „Метрополитен“, проектанти, инженери, машинисти, хората, които експлоатират метрото.