Пред критична граница сме, смята командирът на ВВС генерал-майор Константин Попов. Заради самолетите, които сме извадили от въоръжение тази година, губим бойни способности и без успешен край на проекта за придобиване на многоцелеви изтребител бъдещето на бойната авиация е изправено пред сериозен риск.

„Можем да се изправим пред една критична граница, в която нямаме достатъчно летателен и инженерен състав и занапред ще загубим възможността да се възпроизвеждаме. Тоест ако след време поискаме да сме част от развитите технологично нации, за нас ще са необходими изключително много повече средства, за да се възстановим и ще бъде необходимо повече време.

Ние осъзнаваме, че това струва много пари, но ние искаме максимално ефективно да ги използваме тези пари, ако обществото реши, че можем да отделим пари за националната сигурност”, категоричен е генерал Попов.

Днес за пръв път ВВС показа изискванията, по които пресява офертите за изтребител. Екипът от летци и инженери е работил три години по 333 тактико-технически изисквания към бъдещия многоцелеви изтребител за ВВС. Разгледани са 10 хиляди страници информация за офертите и данни от експлоатацията на изтребителите в трети страни. Две независими комисии са работили паралелно с изграждането на математически модел, който да се спре на най-подходящите самолети за България през следващите 30 години. Оценявани са по съотношението между ефективност, цена и жизнен цикъл.

Експертите от военновъздушните сили са се спрели на три самолета, които се вписват във финансовата рамка от 700 млн. лева, които Министерство на отбраната е посочило. Ще се избира между нови шведски самолети „Грипен”, употребявани португалски Ф-16 и италиански „Юрофайтъри” втора ръка. Португалските Ф-16 МЛУ са с изцяло подменено оборудване и най-съвременно въоръжение. Италианските пък са почти нови, обясниха от ВВС при публичното представяне на механизма, по който са определили изискванията към бъдещия изтребител за ВВС.

За момента цената, на която компаниите предлагат машините, е търговска тайна. За условията на избора е предоставена информация на Европейската комисия, процесът на избор в пълно съответствие с изискванията на европейските директиви и закона за обществените поръчки.

„Законът за обществените поръчки регламентира както избор и доставка от фирма, така и чл. 13 и чл. 3 придобиване от държави, който се отнася за международните договори”, обясни бригаден генерал Румен Радев, който ръководи експертния екип за избор на нов изтребител. Заложено е придобиване на 9 самолета.

„Ние изхождаме преди всичко от способностите, високи бойни способности и надеждна продължителна експлоатация на този самолет. Това всичко пречупено през финансовата рамка, с която разполагаме. Бъдете сигурни, че в екипа, който ръководя, участват едни от най-добрите авиационни специалисти и инженери, с които разполагаме. Няма да допуснем нашите летци да се качат на летяща скрап, както побърза да се обяви за някои от кандидатите”, смята генерал Радев.

Самолетите да се постъпят на въоръжение до 2017 и да се изплатят до 2020, планират от работната група.

„Министерство на отбраната се фокусира основно с тези три, но поддържаме и с останалите. Най-добре е да вземем нови самолети с тази планина от въоръжение и система за планиране и анализ. Най-добре да ни дадат пари тези, които дават в държавата - така че може да стане и чудо.

Искаме да бъдем реалисти - фокусираме своето внимание там, където цената може да бъде приемлива за нас. Ние не искаме да ощетяваме другите обществени групи. Придържаме се към бюджета на МО”, смята генерал Радев. Той сложи край на спекулациите за трета ръка самолети от Португалия, които ще платим по-скъпо отколкото първоначално са придобити.

„Цифрите, които са платени - 258 млн. долара за 25 самолета. Това е станало, след като Португалия придобива чисто нови Ф-16 блок 15. Тези самолети се придобиват впоследствие без никакво наземно оборудване. Само самолети. За да се експлоатира този самолет, е необходимо да се разгърне огромна система за логистика. Обучение обслужване, въоръжение - те съставляват голямата част от пакета. Тези самолети идват наготово без никакъв логистичен пакет.

И тук е другата манипулация. В Португалия те се съхраняват продължителен период, без да летят - след това през 2006-2010 година започва техният тотален ремонт и модернизация. Изпълнени са програмите „Фолкън ъп” и „Фолкън стар” за усилване на конструкцията и тотален ремонт на самолета. Самолетът е абсолютно изтърбушен, подменени са цялата хидравлика, енергосистеми, кабелите са подменени с тефлонови, всички възли са укрепени, крилата са върнати за ремонт в Щатите и обратно. Подменени са спирачни системи, в този период е сложена изцяло нова авионика и са ъпгрейдвани до един невероятен стандарт като бойни способности. Мога да ви уверя, че цената на самолета с ремонтирани двигатели е по-ниска отколкото от купеното тогава от Португалия”, казва Радев. Според него причината португалците да се освобождават от тези самолети е, че имат 40 Ф-16 МЛУ и искат да вложат пари в модернизацията на останалите.

„Вече не количеството, а качеството има отношение към сигурността в информационното общество. Задачите са такива, че могат да ги решават с по-малко на брой самолети. Редуцирането на въоръжените сили е тенденция в международен мащаб. Те не закриват своите ВВС, но се надяват на тези самолети до 2035 година. Но се надяват все пак с парите, които получат, да ги влагат в такива системи”.

За италианските „Юрофайтър” втора ръка генералът обясни, че на практика са нови, произведени през 2004 година с 1100 часа във въздуха и дълъг ресурс за експлоатация.

След като на 19 декември Министерски съвет даде зелена светлина за преговори, военният министър ще трябва да внесе проект за инвестиционен разход в Народното събрание през март.