Поне 200 милиона лева са загубите от блокираното корабоплаване по Дунава. Вече близо седмица реката е замръзнала.
След като Дунав замръзна напълно при Силистра, ледът пълзи нагоре по течението на реката. В момента ледоходът в българския участък е между 50 и 100%. Тоест - никакво корабоплаване. 220 кораба са блокирани на българските пристанищата в момента.
Ще се стигне ли до фалити на бизнеса?
По Дунав се извършва между 8 и 10% от годишния стокообмен на страната, който възлиза на 80 милиарда лева. Ако корабоплаването не може да се възстанови в продължение на един месец, неосъщественият обмен на стоки ще бъде на стойност 800 милиона лева. Т.е. по около 200 милиона лева на седмица възлизат загубите.
Загубите само на фериботен компелкс Свищов-Зимнич се очаква да достигнат 150 000 лв. до края на месеца, а на пристанището 200 000 лева.
Стотици български кораби са в плен на ледовете в пристанищата от Германия до Румъния. С блокирането им се блокира и изпълнението на договорите по доставка на различни товари.
Пристанище Русе-Изток е единственото, което в момента извършва експедиция на товари. Лиманът обаче е замръзнал и корабите не могат да маневрират.
„Всички търпят загуби в момента. Фирмите на първо място, има стоки, които не могат да бъдат разтоварени”, каза Ивайло Башалов, началник район Изток.
Заради ледохода Пристанищен комплекс-Русе е преустановил голяма част от дейността си, а 50% от служителите са пуснати в отпуска.
„Последните 7-10 дена, откогато тръгна ледоходът, нашият товарооборот е намалял от очакваните 15-20 хиляди тона, а очаквано загубите, които ще бъдат до края на този месец, ще бъдат от порядъка на 150-200 000 лв”, обясни и Петър Драгошинов, изп.директор на Пристанищен комплекс-Русе.
През трите най-големи пристанища на Дунава - Лом, Русе и Силистра се транспортира металургична продукция, зърно, петрол, въглища и дървесина.
„Пренасочването на доставките не по река Дунав, а по други пътища - сухоземни или през Черно море или Солун, е нещо много скъпо и трудно за осъществяване, така че в зависимост от продължителсността на този период затрудненията ще бъдат по-значими”, коментира Камен Колев, зам.-председател на БСК.
Въпреки това според Стопанската камара до фалити едва ли ще се стигне.
Кога се очаква корабоплаването да бъде подновено?
Очакванията са ситуацията по река Дунав да се нормализира едва в края на март. Размразяването на реката вероятно ще доведе до откъсването на големи ледени блокове, които са опасни за плавателните съдове, а пристанищата ще имат затруднения с обработката на товарите заради големия брой кораби.