Луксозно пътуване до морето предлага от днес БДЖ. По релсите тръгнаха чисто новите спални вагони, но проблемът с претъпканите влакове по празниците остава. Старите мотриси и мръсотията в купетата отблъскват пътниците.

 

Предпразнично се извиха опашки пред гишетата на централната ЖП- гара в София. Много от чакащите се надяват да си купят билет именно за новите спални вагони.

„Чакам от една година, изчезнаха спалните вагони. В интерес на истината нямаше да пътувам сега, ако нямаше спални вагони”, обясни пътуващият Стоян Илиянов.

На перон излизат 11 от общо 30 спални вагона. Останалите ще бъдат пуснати в експлоатация до края на месеца, без промяна на цената.

Цените обясниха от "Пътнически превози". „За Варна 24 лева е цената на редовният билет + 10 лв за спалното купе. Общо 34 лева”, изчисли Георги Иванов, управител на "Пътнически превози" на БДЖ.

По най-натоварените дестинации, до морето, често влаковете са претъпкани и без въздух. Наши зрители сигнализират, че купетата са мръсни и без климатици.

Анализ за състоянието на железопътният транспорт у нас очертава няколко основни проблема - ниска скорост, стари вагони и все по малко доволни пътници.

„Като разбира се до 2030-та година трябва, защото в момента вагонния и локомотивният парк е доста остарял, на около 20-25 години, трябва да бъде разбира се подменен”, заяви Нели Стойчева, която работи в компания за консултантски услуги.

Експертните препоръки изискват голям финансов ресурс, който ще се търси по оперативните програми - обясниха от БДЖ.

„Знаете, че БДЖ е бенефициент по ОП Транспорт за около 300 милиона евро, с които да се закупи нов вагонен състав”, допълни Георги Иванов.

Средната скорост на българските влакове е между 40 - 50 км/ч., и е в пъти по-ниска от средната за Европа, целта е тя да стигне поне 160 километра в час.