Зелените регистрационни номера са най-добрият ориентир за това колко електрически автомобила са в движение ежедневно по китайските пътища. Азиатската държава ръководи световния преход към електрическа мобилност. През 2023 г. над 60% от глобалното производство се извършва в Китай.
Една от фабриките е собственост на един от най-големите производители на електрически автомобили в страната. Пропускът до технологичната база се осъществява много трудно. Базата разполага с пет цеха, няколко паркинга и временни жилища за служителите.
За компанията работят близо 2000 души, но производственият процес е почти 100% автоматизиран. Върху покривите на всички сгради от парка за иновации на автомобилния бранд са инсталирани фотоволтаични панели. 70% от електроенергията, която потребява фабриката, е зелена. Ежедневно от там излизат 800 автомобила, които вече са продадени и се очакват от своите собственици.
Разгледай онлайн нашите промоционални брошури
В момента усилията на толкова големи компании като тази са насочени основно в три посоки - природосъобразно производство, сигурност и автономност на автомобила.
Днес в Китай има над 400 компании за електрически автомобили. За първите осем месеца от годината износът на електромобили в цялата китайска държава възлиза на близо милион и половина, като бележи 25% ръст на годишна база. Голяма част от този обем е износ за Европа.
Мън Тао е управител на шоурум за продажба на електрически автомобили. В бизнеса е от 2015 г. От тогава до днес е успял да увеличи продажбите си на годишна база от 10 000 на 150 000.
„В момента нашият вътрешен пазар предлага електрически автомобили на цена от 140 до 200 000 долара. Първото нещо, от което клиентите се интересуват, когато искат да купят такава нова кола, е животът на батерията. И винаги питат - колко километра мога да измина? Какъв е максималният пробег? Много хора се притесняват, че автомобилът им просто ще спре насред пътя. Второто нещо е безопасността“, разказва Мън Тао.
По думите му в момента пазарът е твърде пренаситен и няма място за нови брандове.
„Много от вече съществуващите са изправени пред финансови проблеми. Те не продават достатъчно автомобили и не разполагат с голям капитал. През следващите от две до три години пазарът в Китай ще бъде изправен пред сериозно задържане. Ще оцелеят само най-големите и ще останат приблизително от 5 до 10 производителя“, прогнозира Мън Тао.
До 2030 г. азиатската държава има амбицията 40% от всички продадени превозни средства да бъдат електрически. Голяма част от инвестициите са насочени и към инфраструктура. Китай разполага и с най-голямата мрежа от станции за електрически автомобили в света.
И докато успехът на електромобилите продължава да расте, предизвикателствата остават. Един от основните процеси под въпрос е рециклирането на излезлите от употреба батерии, които могат да доведат до екологични проблеми, ако не се управляват правилно.
Приблизително 40% от разходите за производство на електрически автомобил са свързани с батерията, а най-големият производител на батерии в света също е Китай. Азиатската държава има дялове от собствеността на мини по целия свят, в които се добиват минералите за създаване на батерии. На практика Китай контролира процеса от добива на суровини до доставките на готовите батерии.
Индустрията е силно подкрепена от държавни политики. През 2020 г., когато Илон Мъск иска да стъпи на китайския пазар, държавата налага своето изискване автомобилите да използват батерии, произведени в Китай, за да могат клиентите да се възползват от държавните субсидиите за зелени превозни средства. Това създава търсенето и изгражда пазара на електрическите автомобили в Китай. Продажбите експлодират, а страната става световен лидер.
Динамично растящият китайски пазар на електромобили притеснява лидерите на Европейския съюз, според които ниските цени на Китай подбиват европейския пазар на екологични технологии. Затова в края на октомври 2024 г. ЕК въвежда допълнителни мита в размер до 35,3% върху вноса на електрически превозни средства от Китай, като се позовава на опасения за несправедливи субсидии.
В отговор Китай дава предупреждение, че този ход може да провокира търговска война и налага временни антидъмпингови мерки върху вноса на бренди от ЕС.
Последващи преговори между Европа и азиатската държава обаче са една стъпка по-близо до ново споразумение за премахване на митата върху вноса на китайски електромобили в Европа. Прогнозно продажбите на електрически автомобили през 2024 г. ще достигнат 17 милиона или повече от един от всеки пет продадени автомобила в света.
И докато най-големите в света се борят за първото място в тази надпревара, в България екип от млади българи от Варна проправят своя собствен път в бизнеса с електрическите автомобили. Пътят към успеха за Теодосий Теодосиев започва от Варна и минава през Силициевата долина, където след няколко години прави обратен завой към родината. Става предприемач на 22 години, когато с група приятели измислят софтуерен продукт. Днес е собственик на две компании, опериращи на международния пазар - едната за софтуер, а другата за електрифициране на класически автомобили.