
Самолетът "Спартан" на италианската компания "Аления" и американският гигант "Локхийд Мартин", който беше представен на военновъздушните сили и силите за специални операции може да лети до Ирак без да каца за презареждане. Сега до Ирак нашите самолети "Ан 26" летят с едно презареждане, а до Иран - с две. Ресурсът на един от нашите военнотранспортни самолети "Ан 26" изтича през август, а на другия след три години. Предлаганият на нашата армия италиански самолет, за разлика от другите ни военнотранспортни самолети, е чисто военен. Той е взаимстван от американския "С 130 - Херкулес", по-евтин е, но по-малък, категорични са експертите.
"Авиониката" е съвременно изпълнение на "Локхийд Мартин" и "Аления" на принципа на модернизиран С 130", поясни ген.-лейтенант Димитър Георгиев - началник на Главния щаб на ВВС.
Авиаторите и експертите от специалните сили обясниха, че за военнотранспортния самолет е важно да снижава рязко и бързо да набира височина, за да избегне противниковия огън при кацане или излитане от Багдад. Този самолет, например може и да разтоварва в движение, да превозва до 64 парашутисти за десант и да извърши медицинска евекуация с 36 носилки на борда.
"Ние ще правим още оценки, ще сравняваме и с други такива самолети, за да вземем решение да предложим на правителството и министъра възможно най-добрия вариант на самолет, който ВВС и армията имат нужда за изпълнение на мисии извън страната", каза ген.-лейтенант Димитър Георгиев.