Могат ли застраховките да компенсират финансовите загуби, които търпят собствениците на блокираните ТИР-ове на "Кулата"? С този въпрос се обърнахме към председателя на Асоциацията на българските застрахователи Орлин Пенев. Повече по темата от Светослав Иванов.

Фирмите, които търпят загуби от блокадата на българо-гръцката граница, не могат да разчитат на застраховки, които да покриват подобен род забавяне. Съществува опция срещу допълнително заплащане, в стандартните полици да бъдат включени рисковете "война и стачка", но при така създалите се обстоятелства на "Кулата", това не е решение.

"В случая тази блокада мога да я нарека мирна. Тя само е затворена границата, няма протести други, няма счупени коли, както беше в Атина, няма преобръщане на камиони или увреждане на имущество", заяви Орлин Пенев.

От друга страна превозвачите имат застраховки "Отговорност на водача", която също компенсира само в случаи на увреждане на товарите. Има и редки изключения. При сключването на договора за доставка на товар, може да се подпише така наречената "договорна отговорност".

"Ако някой има сключена тази договорна отговорност, в който договор е застрахован".

- Самият договор да е застрахован?
- Да, самият договор. Но това се случва изключително рядко и аз много се съмнявам, че някои от тези превозвачи имат подобна отговорност.

Според Пенев, компаниите избягват да застраховат договорна отговорност и в България тази услуга се предлага изключително рядко.