
Последните дискусии по Закона за здравето трябваше да преминат на закрито заседание, но повечето членове на комисията отхвърлиха идеята и медиите бяха допуснати в залата.
Първоначално изказвания на повечето депутати днес подкрепиха тестовете на здравното министерство. Преди две заседания същата комисия прие други текстове. След дискусиите парламентаристите не ги отхвърлиха.
Така със Закона за здравето напълно се забранява пряката реклама на спиртни напитки и непряката им в електронните медии преди 22 часа.
"Аз не мога да разбера защо се забранява в 22 часа, а не в 21.30 или в 22.30. И второ не мога да разбера, защо се забранява в електорнните медии, но може да остане на билбордовете пред входовете на училищта, във вестниците или на витрината на магазина", казва д-р Стойчо Кацаров, депутат от ОДС, член нан Комисията по здравеопазване.
Няма забарни за рекламата на вино и бира. Единственото ограничение е, че качествата на тези напитки не трябва да се изтъкват пред и от деца и младежи. Рекламата на всякакъв алкохол не трябва да съдържа неверни твърдения за ползата за здравето, социалното и сексуално благополучие.
"В момента никой в Комисията не знае какви текстове са гласувани, никой не знае, уверявам ви", допълва д-р Стойчо Кацаров.
Председателят на комисията отказа да обясни какви тестове приеха депутати.
"Текстовете ще ги разберете в пленарна зала. Каквото и да ме питате ще се гласува в пленарна зала, за да стане част от закона", пояснява доц. Атанас Щерев, председател на Комисията по здравеопазване.
Между двете четения на закона в комисията, се развихри полемика в електронните и печатните издания за забраната на рекламите. Ето какво казаха в предаването Тази сутрин част от участниците в дискусията.
Пазарните проучвания във водещи европейски държави и Съединените щати показват, че през последните няколко години средствата за реклама на алкохолни напитки са се увеличили с няколко пъти, но въпреки това не се регистрира ръст в потреблението на алкохол. Напротив, в повечето от държавите се отчита лек спад.
"Рекламата дава право потребителбят да получи информация и да вземе инвформирано решение. И затова тя е обект на медийния закон, а не на този за здравето", каза Юлита Станишева, член на Управителния съвет на Асоциацията на рекламните агенции.
Според Юлита Станишева, решението на депутатите да ограничат рекламите на алкохолони напитки не се основава на логични пазарни анализи и поведенчески проучвания.
От Дружеството на психолозите в България обявиха, че превенцията е най-ефективният начин да се защитят подрастващите от злоупотреби с алкохол.
"Активно информиране какви са последиците от употребата на алкохол. Това са активните кампании, които се провеждат на правителствено ниво за разясняване, основаващи се на различни правителствени кампании и често пъти добре финансирани от бюджета", каза Пламен Димитров,
председател на Управителния съвет на Дружеството на психолозите в България.
От дрежуството на психолозите призоваха родителите, че е изключително вредно да карат подрастващите да пробват алкохол.