Министерството на здравеопазването у нас взе решение да предприеме мерки за повишаване на нивото на ваксинираните срещу COVID-19 сред ромското население. За целта започва информационна кампания за ползите от имунизирането. В нея ще бъдат включени местни лидери на мнение, лица от шоубизнеса и духовници.

В същото време Националният борд по туризъм предложи стратегия, с която през следващите три месеца да бъдат ваксинирани 1 млн. души в страната. Директорът на борда, Поли Карастоянова, обясни, че идеята е всеки ваксиниран да получи ваучер на стойност 50 лева.

Макар и по-късно МЗ да заяви, че не се предвиждат финансови стимули за поставяне на доза, редица страни по света прибягват до подобни практики, за да повишат броя на ваксинираните.

Челен опит

Снимка: Getty Images

Преди месец сръбският президент Александър Вучич обяви, че всеки ваксиниран гражданин ще получи 3000 динара (50 лева), което е около 5% от средната месечна заплата в страната. По същото време беше открит и мобилен пункт за ваксинация в един от най-големите търговски центрове в Белград, който раздаде ваучери на същата стойност за пазаруване в магазините на неговата територия на първите сто ваксинирани там.

В кампанията по популяризиране на ползите от имунизирането се включиха и редица известни личности в Сърбия, независимо дали с явна ваксинация, или с посещение на някой от мобилните центрове, разположени на територията на сръбската столица.

Снимка: Getty Images
Израел беше една от първите страни в света, които успяха да постигнат траен ефект в борбата с пандемията. Предложението на страната за „зелен паспорт“ даде определени привилегии на хората, които са преболедували вируса или вече са напълно ваксинирани още в ранен етап на процеса по масова ваксинация.

Всички те можеха да посещават свободно спортни зали, хотели и ресторанти. Бизнесите също се включиха активно в тази инициатива – бар в Тел Авив беше превърнат във „временен имунизационен център“, където освен ваксина, всеки посетител получаваше и безплатна бира.

В Москва, която все още се бори с увеличаването на случаите на коронавирус, всеки, който получи първата от две дози ваксина до 11 юли, ще участва в жребий, в който всяка седмица ще се раздават пет автомобила на стойност 1 000 000 рубли (над 22 000 лева).

Някои щати в САЩ също организират лотарии за ваксинирани жители с големи парични награди. В Калифорния тридесет души вече са спечелили награди от 50 000 долара. Освен това щатът раздаде и над 2 милиона ваучери за пазаруване. Вашингтон пък разреши на търговците на дребно да предлагат безплатен джойнт с марихуана при поставяне на ваксина.

Снимка: iStock

На различни точки по света съществуват и по-необичайни начини за стимулация на населението - в един филипински град кметът планира да организира томбола с награда – крава, а мексиканските центрове за ваксинация организират своеобразни партита с идеята да превърнат поставянето на инжекцията в забавление.

Някои страни обаче разчитат на „обратна психология“ - индонезийската столица Джакарта въведе глоби до 5 000 000 рупии (над 110 000 лева) за хората, които не желаят да им бъде поставена ваксина, а длъжностни лица в университетския град Сайфай в индийския щат Утар Прадеш са инструктирали продавачите на алкохол да не обслужват никого без ваксина, макар и да няма официално издадена заповед за това.

Снимка: Getty Images

В Обединените арабски емирства достъпът на неваксинирани хора до събития или обществени места е ограничен, а в Казахстан – и до барове, кина и летища въз основа на ваксинацията и риска от заразяване. Саудитска Арабия пък обяви, че от август ще забрани на гражданите си да влизат в търговските ѝ центрове, ако не са ваксинирани.