Договорът за добросъседство и подобряването на отношенията между управляващите в Скопие и София не започва нещо ново, а дава възможност за по-ефективно развитие на процеси, които отдавна са факт между представителите на двата народа. Това смятат и български, и македонски дейци в областта на културата.
„Борбата беше ожесточена, през 2008 г. ние сформирахме Българския културен клуб с цел по културен начин да водим борбата за истината, за да могат хората да осъзнаят това, което се криеше от тях”, заяви председателят на Българския културен клуб в София Лазар Младенов.
По думите му огромен брой хора се самоопределят като българи, но заради страх от санкции не са го изказвали явно. Сега обаче е различно: „Свободата дойде, хората не се притесняват толкова”.
„Зоран Заев е една положителна личност в цялата тази политическа ситуация в Македония”, подчерта Младенов. Според него сегашният премиер е направил това, „което ние по логика на нещата очаквахме да направи партията, която носеше името ВМРО, но то просто не се случи”.
Връзката между двата народа е и там, където политиците търсят противопоставяне – в историята.
Така деца от Струмица се проклониха пред паметника на 72-мата български войници, загинали при Ново село през Първата световна война. Именно усилията на местните са спасили военното гробище от разрушаване по време на югославската власт, а днес то е превърнато в мемориал с участието както на местната власт, така и на родолюбиви българи.
„За разлика от Великите сили, ние се борим единствено за сбъдване на националния идеал и за всеки би трябвало да е чест да отдава почит на тези, които са пожалили най-скъпото за щастието на останалите от народа си”, каза председателят на фондация „Българска памет” Милен Врабевски. По думите му тук съвместните чествания, за които говорят политиците, вече се случват.
България и Македония имат едно поле, където все още поне на хартия различията остават – това е въпросът с непризнатата Охридска архиепископия. Митрополитът на Струмица Наум посочи, че именно в тази посока вече е изпратено запитване към патриаршията в София като се чака отговорът на нашите архиереи.
Духовникът посочи, че с подписването на своеобразен „Договор” Българската православна църква ще има „шанса” да стане „майка” на македонската. „Ние имаме и обща история на вярата”, посочи Наум.