Най-мащабният форум за иновации Innovation Explorer събира за първи път на едно място лектори от „Гугъл”, „Амазон” и „Фейсбук”.

Магазини на бъдещето, задвижвани от роботи. Това вече е реалност в Англия. Представете си магазина на бъдещето. Навсякъде кръжат хиляди роботи. Вие поръчвате онлайн, а всяка една стока от склада до вратата ви се обработва, без дори да бъде докосвана от човешка ръка. Бъдещето всъщност е настояще, но не се страхувайте.

Англия, 2018 г.. Екипът ни пристига във Великобритания в един от високотехнологичните складове на най-голямата онлайн хранителна верига на Острова.

Недалеч от Лондон с площ от милион квадратни метра, първият по рода си автоматизиран склад на компанията отваря врати още през 2000 г. Там рядко можете да видите хора, защото тяхната работа отдавна се извършва от машини. 

„Още от самото начало разбрахме, че трябва да управляваме складовете ни възможно най-ефективно и това ни доведе до използването на автоматизацията и на всяка технология, която можем да внедрим, за да предложим възможно най-добрата услуга на потребителите.

Там се складират дневно повече от милион продукта. Ние нямаме нито един магазин. Вместо това разполагаме с огромни автоматизирани складове, от които събираме, опаковаме и доставяме повече от 260 000 поръчки на седмица”, каза Мат Соан, генерален мениджър на "Окадо".

Как работи системата?

Продуктите се поръчват онлайн. Доставката пристига до кухненската маса на клиента в предварително зададен от него точен момент. Всичко това се случва с помощта на изкуствен интелект, който прецизно разпределя всяка заявка.

След получаване на поръчката, започва нейната подготовка. Робот поставя автоматично пликчета в червени кошници, след което всяка една тръгва към склада с продукти.

Складът е разделен на три нива с различна температура, в които се съхраняват стоките. Според поръчката на клиента кутиите обикалят из склада по ленти с дължина около 35 километра. С помощта на 1000 робота за по-малко от 5 минути продуктите се разпределят във всяка от кошниците. Така работниците извършват минимални движения, а чрез сканиране на баркодове, системата гарантира, че в поръчката на клиента не липсва нищо.

„Червените кутии отговарят на клиентските поръчки. Средно един потребител си поръчва по около 50 продукта. Трябва да ги съберем и опаковаме на едно място.

Също така има и жълти, и зелени кутии. Това са продуктите, които съхраняваме в склада. Слагаме ги в тях, за да можем след това по-лесно да ги разпределим по кутиите на потребителите”, обясни Луси.

И нещо любопитно… Системата е усъвършенствана до такава степен, че компютърът усеща кога броят от определени продукти е пред изчерпване и изпраща сигнал. Веднага след това кран автоматично запълва рафтовете.

„Това е контролирана среда. Знаем точно къде е всеки един продукт по всяко време. Знаем кой продукт вече е поръчан и точния момент, в който ще пристигне. Това позволява да изпълним поръчката на клиента с прецизна точност 99,1%”, допълни Мат Соан.

Мат Соан

Част от стоките все още се поставят ръчно в кошниците. Скоро обаче и това ще се промени.

Соума е Ръка – робот. Един от последните високотехнологични проекти на компанията.

Тя ще може да хваща дори по-деликатните  продукти, като плодове и зеленчуци, и да ги поставя в пазарската кошница със същата гъвкавост на човешката ръка, без да ги наранява.

"Лесно е да програмираш робот, който например да хване консерва с боб и да го постави в кутията. Но ние предлагаме близо 50 000 вида различни продукти – от диня до яйца. И ако искаме робот да може да хваща със същата гъвкавост както човешката, този проект е важен за нас”, обясни Мат Соан.

Техническият прогрес не спира до Соума. С помощта на европейски учени софтуерните инженери на онлайн магазина разработват  хумануиден робот.

Проектът "Second hand".

Той ще бъде с човешко тяло, глава и ръце, който ще може да достига труднодостъпни за работниците места.

„Давайки способността на роботите да разбират нашите разговори, те ще могат да се движат навсякъде в склада заедно с инженерите, да общуват и да им помагат”, добави Мат Соан.

Според експертите обаче близо 10 милиона души на Острова могат да загубят работата си в следващите 15 години именно заради внедряването на роботите. Мениджърът на високотехнологичната компания обаче не вижда заплаха.

„Не смятаме, че роботите могат да заменят хората. Напротив, роботите и хората могат да работят заедно. Ние не използваме толкова ръчен труд, ние залагаме на автоматизацията. Така че, според мен,  за работниците това е нещо обичайно”, коментира Соан.

Компанията има офиси във Великобритания, Испания и Полша, а вече втора година част от софтуера ѝ се разработва и в България. Скоро ще заработи и нов офис в София. Така ще се открият повече от 190  работни места за българи.

„Тук има много възможности за развиване на бизнес и изключително талантливи хора”, категоричен е Ричард Хейуд, ръководител на екипа на Ocado Technology за България.

Ричард Хейуд

Компанията вече е продала част от софтуера и технологията си на други фирми. Скоро се очаква такива складове на бъдещето да заработят в Торонто и Париж.