Компанията „Кеймбридж аналитика”, която е обвинена в това, че е използвала за политически цели личните данни на 50 млн. потребители на „Фейсбук” е изиграла „ключова роля” за гласуването в полза на брекзит, твърди разобличителят Кристофър Уайли в интервю за европейски издания.
Според него участието им в референдума е изиграло ключова роля във финалния резултат.
Уайли твърди, че канадската компания „Агрегейт Ай Кю”, която е свързана с „Кеймбридж аналитика”, е работила съвместно с нея за подпомагане на кампанията за излизане на кралството от ЕС, за да може да се надхвърля определеният таван на разходите.
Според него без „Агрегейт” привържениците на брекзит не биха спечелили референдума.
В същото време Уайли отхвърли призивите на хората да напускат „Фейсбук”.
„Вече е невъзможно да се живее без тези платформи, но трябва да им се наложат известни правила”, коментира той.
Разобличителят разказва и за будещи тревога подробности около постъпването си на работа към Ес Си Ел - компанията майка на основаната с негова помощ „Кембридж Аналитика”, през 2013 г. Обяснява как след време е открил, че предшественикът му е „умрял при неясни обстоятелства в хотелската си стая в Найроби, когато е работел за Ухуру Кенията”, тогавашния президент на Кения.
Уайли твърди освен това, че в британската компания е действал скандалният Стив Банън, бивш приближен съветник на Доналд Тръмп и някогашен шеф на „Брайтбарт” – водещия сайт на крайнодесните в САЩ. Според него Банън идвал в Лондон „най-малко веднъж месечно” и това допринесло Уайли да напусне поста си.
Междувременно основателят на „Фейсбук“ Марк Зукърбърг отказа да отговаря лично на въпроси от британските депутати по скандала с изтичането на лични данни. Решението му да изпрати свой представител предизвика недоволство сред парламентаристите. Те настояват за личното му обяснение по видеовръзка.
В същото време Европейската комисия даде срок от две седмици на „Фейсбук“ да отговори дали има злоупотреби конкретно с лични данни от профилите на европейски граждани.