Общоприети тестове за коронавирус. Така определят единствената си надежда за възобновяването на интереса към летенето без работеща ваксина от Международната асоциация за въздушен транспорт (МАВТ).

„Стопроцентовото въвеждане на бързи тестове за антитела, които би трябвало да са налични следващия месец, ще премахне напълно необходимостта за карантина, която е „убиецът“ на пазара“, заявява главният директор на асоциацията Александър де Юниак пред „Блумбърг“.

МАВТ ще направи опит да прокара предложението си за тестване чрез Международната организация за гражданска авиация към ООН. Според членовете на асоциацията масовото тестване на летищата ще позволи както разхлабване на мерките, така и усещане за сигурност на пътниците, че останалите в самолета са без COVID-19.

Тестовете ще струват приблизително 10 долара и ще могат да бъдат правени дори и от служителите на летището, без да се налага да преминават специално медицинско обучение. Резултатите ще са готови в рамките на 15 минути, а точността им ще е 97%.

Финансирането на програмата трябва да се осигурява от държавите, според де Юниак.

Закъснелият „полет“ на предложението

Предложението да се въведе всеобщо тестване, за да се стимулира летенето със самолет по време на пандемията от коронавируса не е ново. Усилията на компании от авиоиндустрията бяха ограничавани от различните противоепидемичните мерки на държавите.

Дори идеята да се сформират групи от страни, в които тестовете да са валидни, беше спряна от бюрокрация и разделението на отговорностите между властите, според анализатори на „Блумбърг“.  

Въпреки това условията за авиокомпаниите продължават да се влошават след слабия летен сезон.

През топлите месеци броят на заболелите продължи да се увеличава, а затягането на мерките в страни като Великобритания, Франция и Испания намали надеждите за възстановяване на сектора.

Само в Европа германската „Луфтханза“ обяви, че ще предприеме драстични съкращения и ще редуцира броя на самолетите си, а „Ер Франс – Кралската авиационна компания“ предупредиха, че също ще търсят начини да намалят разходите си.

„След пет години ще бъде по-малка индустрия. Ще има по-малко играчи“, коментира ефектите на трудната ситуация за авиолиниите бившият шеф на „Бритиш еъруейс“ Уили Уолш.