Електронните магазини на стария континент предричат загуби заради пандемията от коронавируса и мерките срещу разпространението на заразата. Част от компаниите вече усещат влиянието и имат загуби за милиони, а извънредното положение ще доведе и до съкращения и дори частично или пълно затваряне на алтернативите на много затворените класически магазини.

Глобалната заплаха вече е забавила много от доставките в Европа. От асоциацията Е-Commerce Europe, която обединява представителите на е-бизнеса на континента – казват, че силните лоши ефекти се наблюдават еднакво силно навсякъде – и в Централна, и в Западна, и в Източна Европа. Половината от онлайн магазините имат по-малко поръчки, а 10 на сто не могат да доставят поръчаните артикули.

У нас положението не е различно. За по-малко от месец потребителите вече са променили навиците си. Някои категории като авто аксесоари и дрехи и обувки са с почти нулево търсене – спадът е 70-80%. Други продукти пък – като фитнес уреди, преносими компютри и таблети, пробиотици и предпазни маски – имат бум в търсенето.

От един от най-големите електронни магазини отчитат по-голям брой посещения – подобно на големите есенни промоции.

„Всяка година по времето на Черния петък увеличението на трафикът е доста голямо, имаме и леки затруднения с доставките. От началото на извънредното положение – от 13-и март - имаме с около 30 на сто повече потребители”, обяснява Стефан Коларов, който е оперативен директор на онлайн магазин.

Наблюдава се и друга тенденция – все повече хора се отказват от поръчките на готова храна за вкъщи, а предпочитат електронните хранителни супермаркети. „Хората купуват все повече продукти, с които си приготвят храната у дома сами. Причините са психологически. За някои готвенето е своеобразно развлечение, но една част от потребителите предпочитат да приготвят ястията си сами за по-голяма сигурност”, казва Жанет Найденова, председател на Българската Е-комерс асоциация.

Родните сайтове за доставка на храна по домовете са предприели всички мерки за по-голяма хигиена и изолиране на продуктите. Много от класическите ресторанти започнаха работа с поръчки онлайн и предлагат услугата „безконтактна доставка”.

Голямо предизвикателство за онлайн сектора у нас обаче би било евентуалното бъдещо затваряне на границите на различните страни в континента. „Това на практика ще прекъсне голяма част от доставките на стоки, което е жизненоважно, за да продължи работата си електронната индустрия . Някои от порталите вече освобождават служители, затова е много важно какви мерки взима държавата в лицето на правителството за подпомагане на този сектор”, смята Жанет Найденова.

От големия електронен магазин, управляван от Стефан Коларов, признават, че много от Европейските регламенти често са прекалено стриктни и „спъват” развитието на сектора.

Сега има рязко увеличение на възмоностите за онлайн пазаруване, казват експерти и допълват, че извънредното положение „COVID-19” е златното време за измами за потребителите.

Затова българската асоциация „Активни потребители” съветва клиентите да не предприемат мащабни покупки. „Ако нещо звучи прекалено хубаво, за да е истина – най-вероятно не е истина. Обикновено такива схеми разчитат на нещо аткрактивно като свръхниска цена и имат изключително привлекателни условия – всъщност обаче това е сиренце в капан”.

И напомнят, че онлайн имаме дори повече права от офлайн класическите магазини – като правото на връщане на закупеното в 14-дневен срок.