1 млрд. лв. лева аванси, повдигнати обвинения за източване на милиони в сакове и една строителна илюзия. Това е най-епичната магистрала в историята на България – „Хемус“, която тази година ще стане на 50 години. Или по-точно няма да стане, защото я няма.

Строителството на АМ Хемус
Снимка: btvnovinite.bg

Нито един от обвиняемите по делото за източване на парите за строежа на магистрала „Хемус“ не пожела да се види с екипа ни. Прокуратурата не е обявила официално имената им, но публично известно е, че от общо 8 обвинени за източването на над 50 млн. лв. петима са бушони – собственици на кухи фирми, през които парите са преминали преди да бъдат изтеглени кеш, потънали в сакове и изчезнали безследно. Трима са представители на реални големи строителни компании. И нито един държавен служител. И нито един политик.

„За първи, втори и трети лот са платени на „Автомагистрали“ 350 млн. и те са ги раздали в голямата си част на фирми. Платени са 320 млн. с ДДС за 4, 5 и 6 –ти лот.  И за 7-8 и 9-ти лот 473 млн. Сами може да сметнете – това е около 1 млрд., които са дадени аванси“, каза регионалният министър Иван Шишков.
На фона на този милиард само в лотовете от едно до три има законно и реално строителство. В четвърти и пети е установено незаконно строителство, преди да има отчуждаване и разрешение за строеж. За останалите лотове парите са раздадени преди да има дори проект. 

Строителството на АМ Хемус
Снимка: btvnovinite.bg

Строежът на магистрала „Хемус“ през последните години се документира подробно с дрон от ентусиасти от форума skycrapercity. С тяхно разрешение използваме кадрите от последната година, за да сравним и установим какво се е построило по продължението на магистралата, за което са платени над милиард лева на българските данъкоплатци. По лотовете от 1 до 3 – от Боаза до Плевен, не установяваме никакъв напредък.  Скоро при нас пристига представител на една от частните компании, на които държавната „Автомагистрал“ е възложила и платила да строят, за да потвърди впечатлението ни. 

Строителството на АМ Хемус
Снимка: btvnovinite.bg

„На нас желязото, ако ни струваше един лев килограма, на нас ни плащат този един лев, но на нас ни струва три лева. Това нещо нас ни унищожава. Уговорените суми не са …. Не бяха рентабилни за нас. Решението е индексации, но правителството не искаше да говори с нас… Винаги е политика, въпреки че политиката нас не би трябвало да ни интересува. Ние си имаме сключени договори, ние строим, какво ме интересува мен кой управлява. Ние трябваше да сме готови миналата година. Буквално трябваше да е готово миналата година. Бяхме направили един много добър старт, така се бяхме раздвижили, такава организация имаше, имаше 400 човека на обекта, в момента има Имаше страшна организация, срокът ни беше две години, но ние правихме сметка за година и половина да го направим. Толкова много хора имаше… и точно в този момент свалиха едното правителство, един месец след това – нищо. Дори нашият шеф поддържаше от себе си, чрез кредити, със собствени средства за да продължим тези две години. И след това не искаха да говорят с нас, не искаха индексации и ето – има един багер тука“, казва представител на фирмата.

Казано кратно и ясно – автомагистрала „Хемус“ на практика вече не се строи. Завършват се само неотложните дейности по мостовете, без които вече построеното би станало неизползваемо.

Строителството на АМ Хемус
Снимка: btvnovinite.bg

„Фирмите не искат да продължат да строят, защото искат индексация. Ето това е големият проблем.  И те са прави. Не са прави политиците, които обясняваха какъв бил смисъла на големите аванси.  Ето тази инфлация, която никой не я очакваше в световен мащаб докара нещата до там, че всичко, което си говореха политиците преди две години. И се оправдаваха колко хубави било да се дадат един милиард аванси. Неслучайно ги казах всичките цифри. Сега се оказа, че раздадените 1 млрд. аванси не стигат и ще трябва да даваме още пари и ще трябва да индексираме на фирмите, които те в един момент до някъде са прави, защото те със старите цени, тоест със старите договори, те не са в състояние да продължат“, коментира министър Шишков.

В момента министерството изчислява колко още пари са необходими, за да продължи строежа. И ако за лотовете 1 до 3 от Боаза до пътен възел Плевен строителството може да продължи, ако се намери още някои и друг милиард в бюджета, то ситуацията с лотовете от Плевен до Търново изглежда безнадеждна и строителство скоро няма как да има.

„Имайте предвид, че 4-ти и 5-ти лот от констатираното незаконно строителство, единственият начин е или да бъдат обявени за търпими това начало на строителството или да бъдат премахнати. Народното събрание и то депутати от партията, която допусна незаконното строителство вчера не пожелаха да направя усилия да одобрим текстовете, които бях предложил за търпимост. Отказаха категорично. Не пожелаха в рамките на това народно събрание. За съжаление продължават да стоят в народното събрание и за съжаление не може да бъде почнато строителството, но имайте предвид, че тези лотове са с одобрен ПУП, извършени отчуждавания. В следващото Народно събрание надявам да има повече разум,  но тази магистрала за съжаление се превърна в една строителна илюзия“, каза още регионалният министър.

Потърсихме компаниите, до които стигат авансите от почти 800 млн. лв. за строителството на АМ „Хемус“ за лотовете от 4-ти до 9-и. Участъците, в които нито се строи, нито има перспектива това да се случи скоро. За първи път след началото на скандала фирмите коментират казуса. Отговориха ни публично.

От фирмата „ГРОМА Холд“ ЕООД заявиха:

„Компанията ни е подписала договори с „Автомагистрали ЕАД“ за доставка на материали и услуги, свързани с техника по Лот 7.1 и 7.2, както и договор с предмет специфични дейности. По посочените договори вече почти 3 години не ни е възлагано нищо и от нас не е изискано никакво изпълнение. Получени са авансови средства (като условие по тези договори) и както към момента на получаването им, така и днес те са обезпечени и гарантирани. Нещо повече – ние в целия този период поддържаме мобилизирани екипи и техника и сме в постоянна готовност да започнем работа по АМ „Хемус“, видно от приложения снимков материал, което води и до реципрочни загуби от наша страна. Несъстоятелни са всякакви внушения за отклоняване на финансови средства или извършване на незаконни“.

Изявление на ръководството на „Водно строителство“ АД:

„Обезпокоени сме, че вместо строежът на автомагистрали да е първостепенна стратегическа задача с цел постигане на ползи за държава, бизнес и хора, той се превръща все повече в удобна теза за политическо противопоставяне и публични внушения... По силата на сключени търговски договори с „Автомагистрали“ ЕАД „Водно строителство – Благоевград“ АД е доставчик на материали и услуги за Лот 5 и изпълнител на специфични дейности на Лот 6. По посочените договори „Водно Строителство – Благоевград“ АД е изправна страна и няма неизпълнение. Получените авансови средства и към момента са абсолютно обезпечени. По казуса с Лот 5 на АМ Хемус „Водно строителство – Благоевград“ АД е предоставила пълна информация на заинтересованите институции.

Изявление на ръководството на „Европейски пътища“ АД:

„Получените авансови средства и към момента са абсолютно обезпечени. Техниката с прилежащите към нея професионални екипи са налични както на терен, така и в нашите бази“.

Строителството на АМ Хемус
Снимка: btvnovinite.bg

В Обобщение: В лотовете от първи до трети лот на „Хемус“ не се строи заради инфлацията, а фирмите чакат индексации, за да завършат проекта. В лотовете от 4 до 9 не се строи, заради разследванията, незаконно строителство и административни проблеми, нерешими без политическа воля и работещ парламент. А раздадените аванси за тях са в сметките на фирмите, според самите фирми. Или изчезнали в сакове според разследващите. Каквато и да е истината резултатът е един: почти 50 години след началото на строителството автомагистрала „Хемус“ една строителна илюзия. Магистралата не се строи. А отговорен за това чиновник или политик няма и не се очертава да има.

Гледайте повече във видеото!