Днес Надзорният съвет на разтърсената от скандал компания ще избере нов главен изпълнителен директор, тъй като в сряда досегашният шеф Мартин Винтеркорн подаде оставка.
Избирането на нов изпълнителен директор само два дни след оставката на Мартин Винтеркорн може да изглежда като паническа реакция, чиято цел е да се успокоят пазарите. Но всъщност заседанието на Надзорния съвет на "Фолксваген" е насрочено отдавна за 25 септември, като дори се очакваше на днешния ден Мартин Винтеркорн да представи своята стратегия за генерална промяна в концерна. Генералната промяна обаче започна още от този понеделник с избухването на Дизелгейт и оставката на Винтеркорн.
С най-големи шансове за поста е изпълнителният директор на "Порше" Матиас Мюлер (на снимката горе). Той е с инженерно образование и познава добре компанията, защото започва работа в "Ауди" още през 1977 г. и извървява целия път от стажант в производството до управленски кадър. От 2003 г. той отговаря за всички модели във "Фолксваген".
Мюлер има големи шансове, защото е близък с наследниците от фамилията Порше, а и още през април бе спряган за наследник на Винтеркорн, когато председателят на надзорния съвет Фердинанд Пийх се опита да отстрани Винтеркорн – иронията в историята е, че тогава Пийх изтъкваше като аргументи неспособността на някогашния си фаворит Винтеркорн да се справи с проблемите на концерна на американския пазар.
Важно е да припомним, че "Фолксваген" притежава марката автомобили "Порше", но пък холдингът "Порше СЕ", в чийто борд членува Мюлер, контролира "Фолксваген".
Друг кандидат за поста е Херберт Дийс, бранд мениджър на "Фолксваген". Неговото предимство е, че напусна "Бе Ем Ве" и се присъедини към компанията през юли, така че няма как да е замесен в скандала. Има репутацията на човек, който съумява да намали разходите.
Ако Надзорният съвет реши да назначи външен за компанията човек, то тогава големи шансове има Елмар Дегенхарт, изпълнителен директор на производителя на гуми "Континентал". Дори скандалът да обхване и други автомобилни компании, Дегенхарт ще остане чист, защото проблемът е в двигателите, а "Континентал" e доставчик на автомобилната индустрия предимно в сферата на пасивните компоненти като автомобилни гуми със същата марка например.
Друг претендент е Ханс Дитер Пьоч, чиято кариера започва в "Бе Ем Ве", а сега е финансов директор на "Фолксваген" и на контролищата я "Порше СЕ". Пьоч обаче беше вече избран като председател на Надзорния съвет и се очаква да встъпи в длъжност през ноември тази година.
Малко вероятно е да бъде избран Руперт Щадлер, защото е финансист, а не инженер. Той отговаря за бранда "Ауди" и като такъв има контрол върху "Дукати" и "Ламборгини". Щадлер се счита за близък до Фердинанд Пийх. От друга страна, точно липсата на инженерно образование може да се окаже предимство в тази криза на технически измами.
От заседанието на Надзорния съвет се очакват поне още две новини - да бъдат уволнени и други членове на висшия мениджмънт, както и да бъдат уточнени моделите и регионите, в които са продавани 11-те милиона автомобила, засегнати от скандала.