„Фалшиви новини”, fake news – словосъчетанието придоби известност по света и у нас през последната година. През нея видяхме куп политически скандали, както и избирането на най-неочаквания американски президент – Доналд Тръмп. В основата винаги бяха манипулирани или направо измислени сензационни информации, които обаче се разпространяваха мълниеносно в социалните мрежи.

Докато милиардерът Тръмп, руските власти и крайнодесните екстремисти обясняват пред всяка появила се в близост до тях камера, че новинарските манипулации се правят само от големите традиционни медии, американската уеб дизайнерка Аманда Уорнър реши да даде на всеки потребител възможността да бъде създател на фалшиви новини. При това – чрез игра.

Fake it to Make it е онлайн стратегия, в която поемате ролята на бъдещ медиен магнат. Целта оправдава средствата – например, искате с фалшиви новини да изкарате 1000 долара за кола втора ръка.

Със само 50 долара в джоба си трябва да измислите име на своя сайт, да решите колко професионално да изглежда… и след това битката със свободата на словото и журналистическите принципи започва. Избирате статии на определена тематика, които да препишете от други медии, купувате си фалшиви профили, влизате с тях в различни тематични групи и „посаждате” фалшива новина след фалшива новина.

Как ще изкарвате парите? В началото – с реклами, а по-късно и с продажба на личните данни на лековерните ви читатели и със заразяване на компютрите им с вируси.

„Смятам, че по-добро разбиране на това как и защо сме манипулирани от другите, е едно познание, което е ценно да притежаваме”, коментира пред The Verge Уорнър.

Вижте сами какво представлява Fake it to Make it ТУК. Всяка прилика с начина на работа на някои български медии е напълно случайна.