Най-често в комисията за защита на потребителите (КЗП) постъпват жалби срещу мобилните оператори.

40% от случаите, които се решават, са срещу некоректни практики, свързани с телекомуникационните услуги. Статистиката представиха от Комисията, отчитайки резултатите от проверките си през лятото. След сектора на комуникациите потребителите подават жалби най-много за рекламации на аудиовизуална техника, битови уреди, услуги, облекла и други и 21% от жалбите са за енергийни и ВиК оператори.

Туризъм под лупа

През лятото КЗП проведе редица проверки и по туристически обект. Направени са общо 6046 ревизии и са съставени 537 акта заради нарушения. Затворени са 107 обекта заради липса на категоризация. Комисията е получила 13 600 жалби, като в 70% от случая са решени в полза на потребителите, посочи председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов

Отчита се тенденция към спад в нарушенията за последните месеци. Общите усилия на институциите и медиите, дават резултати. Но трябва да продължи последователната работа и проверките, коментира Маргаритов. Контролната дейност е най-вече за хотели и места за настаняване, места за хранене и търговската мрежа.

Статистиката показва, че от началото на годината по Черноморието са проверени 3073 обекта и са съставени 131 акта. Само от началото на сезона през май са направени 2397 проверки и в 6-8% от проверките са открити нарушения, 13 са заповедите за затваряне на обекти. Маргаритов посочи също, че повечето нарушения, които са констатирани са свързани с липсата на менюта в заведенията, услугите не отговарят за категорията, липса на ценоразпис, разреден алкохол и заблуждаваща реклама.

Потребители споделят, че на снимките хотела им е изглеждал по един начин, а реално е съвсем друг. „В момента даже нямаме вода”, оплаква се Маргарита.

Измами дебнат летовниците и в магазините за хранителни стоки. Клиент споделя, че купувайки си месо е получил касова бележка без час и дата – само сума.

Председателят на КЗП посочва, че част от нелоялните практики са на етикета да е посочна една цена, а на касата да се отчита друга. Често на пазара попадат и опасни стоки - като надуваеми дюшеци и пояси. На границата са спрени над 7 хил. артикула без документи.

Направени са и над 2200 инспекции, след които са съставени 180 акта заради липса на етикети на български език. Забранени са над 80 вида опасни стоки при детски бански и обувки, надуваеми стоки. Основните проблеми са цени, които се различават от етикетите и цената, която се маркира на касата, разпространяват се брошури за промоционални стоки, които отсъстват и други.

Чести са и оплакванията, свързани с пътувания.

Игнат Арсенов от Европейски потребителски център, описва случай, в който потребител летял от Кипър за България. „Имало е огромно закъснение на полета. Обяснението е било, че има стачка, но след проверка се е оказало, че не е така. Авиокомпанията е платила само по 3,50 евро на човек за четирима души”. Компенсацията би трябвало да бъде 1250 евро + 70 евро за храна и напитки на място.

Нов сезон – нови проверки

Есента започва със засилен контрол на материалите, свързани с началото на учебната година. Маргаритов акцентира върху нелоялни търговски практики, като продажбата на бележници на по-висока от посочената цена.

Друг акцент в контролната дейност ще бъде предоставянето на финансови услуги от разстояние, посочи Константин Райков, член на КЗП. Рекламите за тези услуги се засилват и затова ще се правят проверки на този тип услуги.

Константин Арабаджиев, също член на комисията, допълни, че ще се правят проверки през есента на сайтовете за онлайн пазаруване, както и на услугите, свързани със смяна на гуми преди началото на зимния сезон.

 БГНЕС