Какво точно се случи в Хитрино? Росен Цветков представя последните данни на разследването:
При преобръщането на една от цистерните по неясни засега причини става пробив в нея и това предизвиква изтичането на газ. След секунди следва експлозия.
„Оттам започва да изтича газ. Този газ е по-тежък от въздуха, той се концентрира, прави въздушно-газова смес… Било е въпрос на една искра”, обяснява председателят на Националното сдружение на българските спедитори Георги Минчев.
За късмет другите цистерни не се взривяват.
„Ако се беше взривила още една съседна цистерна, там нямаше да има нищо, което да стърчи над земната повърхност”, смята Минчев.
Със сигурност е ясно вече, че товарният влак се е движил с по-висока скорост от разрешеното – над 40 км/ч.
Това обаче не е водещата версия на следствието: експерти предполагат, че елемент от железния път е пробил цистерната след обръщането ѝ.
Според правилника за международен железопътен превоз веществата в злополучния влак са определени като „опасни товари – втора степен”. Оказва се, че проблем има не само с контрола на такива товари, но и с подготовката на кадри, които работят с тях.
„Професията застарява. В момента в мрежата на железниците се превозват осем пъти по-малко товари и над 10 пъти по-малко пътници от 1989 г.”, обяснява Минчев.
Другият сериозен проблем остава нивото на контрола, който често е твърде закъснял.
Разследването обаче е в началото си. Отговори на натрупалите се въпроси се очакват и от анализа на черните кутии на влака.
Вижте още във видеото: