Близо 100 милиона лева годишно "потъват" в дупките по пътищата у нас. Сметката направи "Тази сутрин" по bTV регионалният министър Николай Нанков.
За големината и дълбочината на дупките по пътищата, през нощта или при дъжд, можем да съдим по изхвърчалите от колите части покрай пътя. Защо след всяка зима сервизите са пълни?
Минаването на през дупка е познато чувство за всеки шофьор – и за преподавателя в катедрата по пътищата в Университета по архитектура Ванина Попова, когато е зад волана.
„Когато повърхността на асфалта не е достатъчно добре уплътнена, водата навлиза в пътната конструкция и замръзва. В последствие, когато температурите се повишат, разтопява се водата, оттича се и се получават едни кухини, които под влияние на движението, постепенно се разрушават и се образуват дупки”, обясни д-р инж. Ванина Попова.
За първоначалното напукване причините са много – от неспазване на технологията на полагане на износващия пласт до некачествен материал или изпълнение. Времето също.
„Имаме над 100 цикъла годишно на замръзване и размръзване на пътната настилка”, допълни Ванина Попова.
Виктор е шофьор от година и половина. Оттогава на всеки 2-3 месеца колата му е в сервиз.
„Плащаме си всичко и караме в дупки, пълни дупки, и то дупката е сигурно 1 метър отдолу”, коментира Виктор.
„30 години политиката е била дупките по пътищата да се пълнят със студена смес след края на зимния сезон и в есенно-зимни условия отново да "цъфнат" тези дупки”, заяви министърът на регионалното развитие Николай Нанков.
Експертът припомня – разковничето е в превенцията.
„Преди настъпването на зимата, есента да се направи един щателен оглед, да се картират дупките, да се види къде има пукнатини, да се запълнят”, допълни Ванина Попова.
Министър Нанков обещава, че 7 години след въвеждането на тол системата, ще бъде направена пълна рехабилитация на пътищата.
Експертите са категорични, че вината за катастрофите е споделена между лошите пътища и несъобразената скорост.