Очевидно е, че „Инерком” е направил залог на акциите на бъдещата собственост на ЧЕЗ – България. Как този залог на акции отговаря на законите в България? Това е противозаконно. Такъв абсурд по света няма. Това се прави в случая и така е получена финансовата гаранция на тази банка срещу която „Инерком” получава победата”. Това каза в предаването „Лице в лице” икономистът от Лондон проф. Димитър Иванов.

По думите му, в целия шум, който се е вдигнал около сделката с ЧЕЗ, има и голяма доза демагогия.

„Вдигнахме страхотен шум за една Гинка. Казвам го символно, Гинка е чудесно име, извинявам се на госпожа Гинка Върбакова.

Някак си забравихме, обърнахме гръб на досегашната страница на прехода ни. Цялата ни олигархична структура на българската икономиката в момента, 90% се крепи на Гинки, нашият преход се нарича „Гинков преход”,  цялата работническо-мениджърска приватизация, извадена на българския икономически хоризонт – хора, тип Гинки.

Аз използвам друго наименование – „пиратите на прехода”, които утре ние ще наричаме лордовете на българската икономика, те бяха Гинки по своему.

Българският тип приватизация доведе до този икономически модел, който разжда тези икономически резултати, поставяйки ни на последно място в Европа.

Ние всички се втурнахме масово да ставаме собственици, но не помислихме каква е втората фаза на това след като станем собственици – как ще го мениджираме, как ще го развиваме, как ще го експандираме това предприятие. (…) И затова нашата икономика сега страда.

Считам, че е имало конструирана схема, която се сгромоляса при този изключителна реакция публична, политическа, която избухна”.

Според него схемата не е съмнителна.

„Прочетох изискванията на ЧЕЗ-майка по отношения на процедурата и в тях няма как „Инерком” да не е представил още при своята неусловна оферта източницитие си на финанисиране – колко ще бъдат, какви проценти и откъде. И тук възниква основния въпрос – как така една от най-големите чужди банки в България с нейния си филиал в България при всички банкови критерии е разрешила и е дала финансова гаранция на „Инерком”. „Инерком” не отговаря на тези изискванията да плати тези 329 млн. евро. Тя няма тези възможности, защото, за да плати тези 326 или 329 млн.  тя трябва да участва днес минимум с 33% – 34%, тоест, тя трябва да даде около 106 млн. евро собствено участие.

Иванов каза, че би посъветвал премиера час по-скоро с оглед на предстоящия арбитраж да поиска от министъра на енергетиката и министъра на вътрешните работи части от ЧЕЗ, като диспечерските звена за управление, да влязат в списъка със стратегическите обекти. Част от ЧЕЗ влиза там, но друга не влиза.

По думите му можем да засилим нашата преговаряща позиция по отношение на арбитража.

В коментар на думите на премиера Борисов, който се похвали, че България вече не е в процедура по прекомерни макроикономически дисбаланси, Димитър Иванов обясни, че става въпрос за доклад на ЕК, който е над 70 страници и е на английски.

„За съжаление, освен че премиерът и госпожа Менда Стоянова се похвалиха, считам, че почти никой не е чел в същността си този доклад.

България беше предупредена, че по редица икономически показатели ние излизаме извън рамките на т. нар макроикономически баланси. В тази процедура бяхме вкарани 2016 г. – 2017 г. и сега на 7 март излязоха т.нар. национални докладите на ЕК по повод напрекдъка на различните старни по повод на направените препоръки . ЕК казва че БГ по серия от препоръктите е направила прогрес и в този смисъл тя ни деескалира с една степен надолу, т.е. ние вече нямаме прекомерни макроикономически дисбаланси. Но проблемът е в това, че по-критичен доклад за слабостите на българската икономика, официален, от Европа аз не съм чел”.

Иванов посъветва премиера и неговите съветници да седнат и да разнищят този доклад.

„Няма страница, няма параграф, в който те да не казват, че независимо от този висок ръст, за който се хвали премиерът, дистанцията между нас и останалите страни продължава да се увеличава. По социалната ни система за сигурност невероятна критика има – образование, здравеопазване, дългът на частната ни собственост, процедурите за несъстоятелност на фирмите, данъчната ни система, включително и ДДС-то”.

Дупката, която те оценяват за миналата година в събираемостат на ДДС е над 21% от сумата, определена да се получи – сивата икономика в България те я оценяват на два пъти по-голяма отколкото е средната за целия ЕС.

Това е един урок за българската икономика, изключително важен.

Изводите на доклада са добри, премиерът се похвали и е точен, но той трябва да създаде час по-скоро една работна група, която да работи върху бъдещия икономически модел на България”.