Правителството спря проектите за строеж на кораби и ремонт на изтребители. Конкурсът за бойните кораби се провали заради законови спънки, защото върху проекта се начислява ДДС и цената му скача. Ремонтът на изтребителите пък беше блокиран от украинска фирма, която обжалва решението на военното министерство да ремонтира изтребителите МиГ-29 в държавата производител – Русия.
Изненадващо тази сутрин правителството оттегли всички точки от заседанието си, свързани с ремонта и модернизацията на военна техника. Още преди началото на заседанието точката за подписване на договор за корабите беше оттеглена от министъра, който съобщи, че с писмо тази сутрин фирмата „Делфин” се е отказала от договора.
Причината за провала на договора с единствената фирма, която беше одобрена да строи двата кораба за бойния флот, е промяна в Закона за ДДС, което реално намалява парите за поръчката с 20% или 164 милиона лева.
Вчера са договорили промяна на схемата за плащане, но въпреки това фирмата отказва да реализира договора. Командирът на ВМС контраадмирал Митко Петев коментира, че фирмата не е могла да се договори със своите подизпълнители и да осигури внасянето на банковата гаранция до края на годината
Сега отново ще се пращат нови писма за информация до производителите на подобен клас кораби. Попитан дали с подобна ситуация в отбраната проектите за модернизация са умножаване по нула военният министър коментира: „Всичко се умножава по нула, когато някои му се позволява”. Той посочи, че и трите проекта трябва отново да минат през парламента, защото са били гласувани във варианта си без ДДС.
Каракачанов поясни, че по същата причина сумата, определена за новите многоцелеви изтребители намалява от 1,5 млрд. лева на 1,2 млрд. Той иска проектите за инвестиционен разход за кораби и самолети да се прегласуват в началото на следващата година от народното събрание.
Бойната авиация ще бъде парализирана и от замразяването на ремонта на изтребителите МиГ-29. Украинска компания е внесла жалба в Комисията за защита на конкуренцията срещу договора за поддръжка на 15-те руски машини от компанията производител. Въпреки пропуските в жалбата, комисията ще трябва да я разгледа, което не изключва възможността решението за ремонт в Русия да бъде обжалвано и пред Върховния административен съд.
„Същата фирма – „Украйноборонпром” няма лиценз за подобни ремонти и това, което тя извършва, е опит за саботаж срещу решението на министерството за пряко договаряне с „РСК-МиГ”, коментира Каракачанов. Той поясни, че в жалбата има пропуски, които до петък трябва да се отстранят. Най-рано комисията може да постанови решение на 28 декември , но след това решението може да се обжалва във ВАС.