44-тото Народно събрание вече има своя първи независим депутат. Това е Ангел Исаев - доскоро част от редиците на ДПС и избран с префернеция с феномена 9/9: той беше 9-ти в листата, а номерът на ДПС също беше 9.
Ден след откриването на парламента, Исаев закъсня с два часа за работа. Той не даде ясен отговор дали е изключен или е напуснал по своя воля: „Трябва да питате нашата парламентарна група…”.
Депутатът не е от групата ДПС, защото не се съобрази с решението на движението и влезе в парламента с преференция по модела 9/9. Като номер 9 в бюлетината той получи 3366 гласа. Негови колеги твърдят, че седмица преди изборите е уверявал, че няма да се възползва от шанса да е 9-ти в бюлетината с номер 9.
Исаев избяга от журналистическия интерес в кабинета на секретаря на парламента. Все пак заяви, че се чувства член на ДПС.
В миналия парламент по подобен начин беше изключен Гюнай Хюсмен, който също пренебрегна решението на партията. Исаев е бивш кмет на село Рудник и беше общински лидер на структурата в Бургас, която вече е без председател.
Очаквано
„Това е очакваният ефект от преференциалното гласуване, който ние описвахме и няма партия, която да може да се противопостави. Дори когато имате толкова мобилизирана, организирана, контролирана партия като ДПС”, коментира в студиото на „Тази сутрин” политологът Румяна Коларова.
Тя отбеляза, че Исаев е бивш председател на местна структура на ДПС и „този човек държи да получи нещо в замяна, резултат от своята инвестиция”.
Социологът Кольо Колев беше категоричен – 9/9, 15/15 и другите подобни изборни феномени са резултат от объркване на избирателя. „Човекът, който държи да се възползва от тази грешка, е неморален”, заяви той, като все пак отбеляза, че ситуацията е различна, ако кандидатът води ясна преференциална кампания.
Коларова напомни, че при реденето на листите не се знае кой номер в интегралната бюлетина ще бъде партията и, например, Исаев не би могъл предварително да е наясно с шансовете си.
Кой ще ни управлява
Коларова посочи, че най-важният момент за успешно управление ще бъде балансиране на интересите на двете партниращи си организации. „Все още не е започнало структурирането на комисиите. Всички сме се фокусирали над един въпрос – кои ще бъдат министрите, точно толкова важен е и въпросът кои ще бъдат председатели на комисии”, подчерта тя.
И Коларова, и Колев бяха категорични, че този път трябва да има добра комуникация вътре в коалицията. „Ако г-н Борисов реши твърдо да го играе големия бос, това управление ще бъде кратко, защото нито Валери Симеонов, нито Волен Сидеров, нито Красимир Каракачанов ще се примирят с ролята на фикус”, заяви Колев.
„Кабинетите и преди Бойко Борисов, и двата кабинета на Бойко Борисов, имат една основна слабост – това е начинът, по който са представени интересите в българската политика. Няма демократичен парламент, където се допуска пряко и неконтролирано да участват интересите – това са сигурни условия за провал на парламентарима”, подчерта Коларова.
А къде е президентът?
„Президентската институция в лицето на Радев вече показа, че няма да се задоволи просто да бъде фигурант, който не участва както в обществения, така и в политическия живот на страната”, коментира Кольо Колев. Според него сега въпросът е дали няма да видим „ревност” от страна на изпълнителната власт.
Той отбеляза, че държавният глава е повдигнал „един изключително важен въпрос за националната сигурност” по отношение на външните вмешателства във вътрешната ни политика.
„Президентът в парламентарна република, който открито влезе в сблъсък с изпълнителната власт, губи. Първо и основно условие за ефективно партньорство е да няма сблъсък, второто е да има експертен капацитет. За момента не виждам такъв. Дори в собственото си правителство, президентът се оказа безсилен да участва във формирането на позиция по най-важната за него тема. (…) Повдигането на важни въпроси става с обръщение към хората, с обръщение към парламента, което той пропусна да направи, а не с привикване на министрите, които е назначил и тропане по масата”, подчерта на свой ред Румяна Коларова.