Прогнозите се сбъднаха - отново тревожни данни за въздуха, който дишаме. Фини прахови частици в пъти над нормите бяха отчетени в няколко големи града - най-много в София и Горна Оряховица.
Основните два замърсителя в градовете са трафикът и отоплението с твърди горива, а липсата на вятър допълнително усложнява ситуацията.
Проверка в столичния квартал "Красна поляна" търси нарушители, които горят отпадъци. Инспекцията продължи малко повече от час. Тази вечер в района не бяха засечени домакинства, които горят в печките си опасни отпадъци. Въпреки това обаче, обитателите на квартала получиха брошури с препоръки с какво и как могат да топлят домовете си.
„В местата, в които влязохме, отоплението на твърдо гориво е с дърва и въглища, такива каквито всеки от нас може да си закупи, не видяхме отопление, което да се осъществява с отпадъчни материали”, коментира Лорита Радева от комисията по околна среда.
В ранния следобед инспекторите влязоха в автосервиз. Откриват самоделна инсталация, от която бидон със старо масло, който на практика е свързан с печка.
В момента на проверката обаче нищо не гори, a собственикът отрича.Инспекторите обясняват, че щом печката да гори, няма как да наложат глоба. „Правили сме такива актове, но те падат в съда”, коментира Бояна Христова експерт, РИОСВ.
Намират обаче друго нарушение на екологичните норми и го наказват с 5000 лв.
Столичният кмет Йорданка Фандъкова призова хората да не карат личните си коли днес, а да използват градския транспорт. Христо Костадинов е един от столичаните, които не откликнаха на тази молба.
„Когато трябва да ходим някъде, трябва да сменим няколко превозни средства и градския просто не си заслужава, билетите са скъпи, трябва да се съобразиш къде да слезеш и така нататък”, посочи той.
Главната предпоставка градът периодично да се оказва под похлупак от мръсен въздух е антициклон.
Справка от метеоролозите на БАН показа, че подобни дни с условия за температурна инверсия и мъгли в София е имало през зимата на 2015 г. - цели 46. В следващите две години дните с условия мръсният въздух да се задържи над града са над 20 на сезон.
Общината вече разполага със зеления билет, който ще струва само лев и ще се ползва в дните с много мръсен въздух. В дните със силно замърсяване той ще може да се купи от шофьорите на градския транспорт и пунктовете за карти и билети.
Тежка и задушлива миризма стресна бургазлии рано сутринта. Източникът обаче остана мистерия.
От общината обясниха, че няма регистрирана авария, измервателните уреди, не са отчели превишени показатели. Проверките на място също не са дали резултат.
"Много трудно с тези теренни обходи да бъде засечен източникът, особено когато периметърът, от който получаваме сигнали – това са всички райони на града, е толкова голям", обясни Руска Бояджиева, заместник-кмет по екологията.
Експертите търсиха източника на миризмата на терминалите на пристанищата, както и в петролната рафинерия.
„Проверени са абсолютно всички инсталации, влезли сме по операторни зали, дневници на старши инженер-химиците и са свалени всички разпечатки от 25-и и 26 –и няма превишения на концентрациите", посочи Зина Стойкова от отдел "Атмосферен въздух", РИОСВ в Бургас.
Така източникът остана тайна, а гражданите настояват за по-модерни уреди и за независима лаборатория.