Тунелът „Витиня” на автомагистрала „Хемус” е в окаяно състояние и ремонтът му няма да приключи навреме, а ще продължи поне до идната пролет. Същевременно в пиковите часове там се образуват огромни задръствания.
Експерти твърдят, че като по чудо в тунела, който не е бил ремонтиран от 27 години, досега не се е стигнало до срутване и сериозен инцидeнт.
Тунелът „Витиня” е изграден по примитивен начин, разказва един от ветераните в пътното строителство у нас – бившият директор на ДСО „Пътни строежи” инж. Михаил Христов.
Причината е, че дотогава в България никой не е имал представа как се прави толкова голям тунел. Едно от предприятията, натоварени със задачата да изградят тунела, е „Минстрой”. Служителите му обаче били експерти в строежа на подземни минни галерии, но не знаели как да направят пътния тунел.
Именно заради това залагат в скалите много повече взрив от необходимото.
В резултат на това пробивът става огромен и още от самото изграждане започват и проблемите – като течовете, които въпреки усилията специалистите не могат да се овладеят и до днес.
Строителите се опитали да запълнят пукнатините с огромни количества циментов разтвор, но не решили проблема.
„В този тунел постоянно ще има течове според мен. Може би вагони с цимент влязоха вътре, обаче изчезнаха”, разказва Христов.
Според него настоящият ремонт е огромно предизвикателство за експертите и е възможно както и да се укрепва, съоръжението винаги да остане проблемно и рисково.
Вижте още в специалното интервю:
„Със сигурност няма да можем да отворим за движение при зимни условия така, както ни се искаше, до края на годината”, заяви регионалният министър Лиляна Павлова.
Тази седмица за ремонт ще бъде затворен и тунел „Ечемишка”, което значи, че на магистралата ще има нова тапа.
Заради подобни строителни недомислия шофьорите ще могат да пътуват безпроблемно по нея най-рано през лятото.
Вижте още: