Родители от столичното 19-о училище отказват да пускат децата си в час. По думите им те са подложени на всекидневен тормоз от страната на техен съученик, а институциите бездействат.
В момента децата от класа учат не в сградата на училището, а в сградата на община „Красно село”.
В началото на октомври Стоян Михайлов разбира, че деветгодишният му син е нападнат от негов съученик, който се опитал да го задуши. Постепенно обаче тормозът се пренася върху всички ученици от класа.
Проблемите за децата от трети „в” клас започват още в началото на учебната година с идването на новия ученик. Момчето пристига от съседно училище, откъдето е било изгонено заради агресивно поведение.
Заради опасенията на родителите, че може да се стигне до по-сериозен инцидент, днес класната стая остава празна, а децата се обучават в заседателната зала на район "Красно село".
Директорката на училището твърди, че е с вързани ръце. По думите й родителите на детето отказват да приемат както помощ от ресурсен учител, така и самостоятелна форма на обучение.
„За да може да има ефективна работа с едно дете, каквито и затруднения да има, е необходимо съдействието на родителите. Желанието ни да работим ефективно с детето се окачествява като дискриминация”, посочи директорът Детелина Арнаудова.
След направената оценка за нуждите на детето се препоръчва комбинирана форма на обучение, в която то да не бъде откъсвано от учебната среда.
„Много често тези деца са бъркани с разглезени деца, защото интелектуално те нямат никакви затруднения, но имат проблеми с поведението, агресивни са. Такива деца напоследък стават много и за тях е необходимо да се изработи алгоритъм за справяне както от страна на семейството, така и от страна на всички институции около него и най-вече в самото училище”, коментира Калоян Дамянов от Регионален център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в София.
Въпреки това родителите на момчето имат право да не се съгласят с препоръките на специалистите, а законът не позволява детето да бъде преместено в друго училище.
Няма изграден механизъм за справяне с такива ситуации, коментира пред bTV Жулиета Танева, майка на едно от децата в класа. Тя подчерта, че не става въпрос за изолиран случай на агресия.
Според нея социалните служби да поемат отговорността и родителите на деца с агресивно поведение трябва да бъдат законово санкционирани и наблюдавани изкъсо.
Родителите на третокласниците са категорични, че институциите са пасивни, а родителите на проблемния ученик отказват комуникация.
Представител на инспектората по образованието съобщи, че след няколко разговора родителите на третокласника все пак са подали заявление за оценяване на потребности на детето и скоро ще излязат резултатите от това оценяване.