Тази Коледа всеки от нас ще изхарчи средно по 225 лв за подаръци. В разгара на голямото пазаруване често действаме неразумно и купуваме повече отколкото можем да си позволим.
Затова са бързите кредити и банковите заеми, в които няма нищо лошо, но крият рискове.
Към тези рискове ни тласкат както търговските трикове, така и собствената ни психика.
Тези пари излизат скъпо
Кредитният консултант Тихомир Тошев посочи в студиото на „Тази сутрин”, че всеки начин да финансираме коледното си пазаруване има както положителни, така и отрицателни страни.
Сред хората с по-малки доходи остават популярни т.нар бързи кредити, но, както предупреждава експертът, това всъщност е най-скъпият продукт – ако вземем 300 лв. за 4 месеца, ще трябва да върнем 480. При потресаващите 262% лихва на годишна база.
„Бързият кредит е скъп продукт, към който трябва да прибягваме когато наистина имаме необходимост от него. Бързите кредити трябва да ги връщаме максимално бързо, аз не съветвам хората да взимат бързи кредити за голям период”, коментира Тошев.
Именно заради тези проблеми на Запад бързите кредити са популярни като „кредит до заплата” – теглиш пари и веднага връщаш. Предимствата са бързото одобрение (до 24 часа) и ниските условия за доход.
Именно това са пък недостатъците на типичния потребителски кредит – банките го дават след по-дълго проучване и то не на всеки. Той обаче идва с ниско оскъпяване и прозрачни условия.
Кредитната карта на пръв поглед е голямо удобство – винаги имаш пари „под ръка”. Тихомир Тошев обаче предупреждава – ако не я ползваме правилно, тя се превръща в бреме за семейния бюджет. Той съветва да не теглим с нея пари от банкомат и да не „източваме” бързо целия разполагаем лимит. В противен случай кредитната карта бързо се превръща в кредит, който обаче е с по-лоши условия от потребителския.
По този повод Тошев отбеляза, че именно кредитните карти са най-скъпият продукт, предлаган от банките.
Психология на коледния пазар
Как да не се поддаваме на шопинг треската и еуфорията? „Трябва да осъзнаем, че не сме толкова рационални, колкото си мислм като потребители”, коментира психологът Диана Бакалова. Един от начините да се контролираме, е да ограничим разполагаемия ресурс (напр. да оставим дебитните и кредитните карти вкъщи) и да вземем със себе си някой по-разумен.
„Когато две жени пазаруват заедно, те се сугестират една друга, стимулират се взаимно, нещата могат да стигнат до крайност”, предупрежедава Бакалова. Според нея дамите са взискателни към подаръците, влияят се от цветната обстановка и колорита в магазина. Мъжете пък са по-рационални и нетърпеливи и именно заради това пробните в магазините за облекло са по-близо до мъжките дрехи.
Това е само един от многото търговски трикове, които се използват преди Коледа. Според Диана Бакалова, във всеки магазин се работи на равнище организация, музика, аромати, осветление и украса: „Създава се верига от асоциации, които обикновено по Коледа са свързани със спомени от миналото, детството, топлина, уют, семейно огнище”.