15-годишните българчета не могат да решават проблеми. Това показват резултатите от проучване по програмата за международно оценяване на учениците. Нашата страна е на предпоследно място в класацията включваща 44 държави.

„Нашите ученици не са подготвени за решаване на проблеми или те не са подготвени тези знания, които получават в училище да ги прилагат в живота”, коментира просветният министър Анелия Клисарова.

Проучването се прави за пръв път и в него е оценявана компетентността на учениците да решават проблеми. В компютърния тест са участвали над 2 хиляди българчета на 15 години от 186 училища в цялата страна в периода април - май 2012 г.

Родните ученици регистрират най-ниските си резултати по отношение на решаването на практически проблеми, сравнено с постиженията им по математика, четене и природни науки, които PISA също тества.

Задачите в теста се отнасят за изследване и разбиране на проблеми, представяне и формулиране, планиране и изпълнение и контрол и осмисляне на определени ситуации. Те биват в технологичен (например задача за автомат за билет и метро) и нетехнологичен (трафик между населени места и преценка на най-краткия път) контекст.

Задачите биват също така от личен и обществен характер - ситуации с развален мобилен телефон или такива, които се отнасят за повече хора.

България има 402 точки при 500 средно за страните от Обединението за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР). Зад нас е само Колумбия с 399 точки, а челните позиции се заемат от Сингапур, Корея, Япония и Китай.

Очаквано, българските ученици попадат най-вече под първо и в първо равнище на резултатите, които организаторите на теста оформят. В последните пето и шесто равнище, където резултатите могат да се считат за отлични, попадат едва 1.6% от родните ученици. Под първо равнище са 33.3% от децата при средно за страните от ОИСР 8.2%.

България е сред страните, в които семейната и социално-икономическата среда на учениците има най-сериозно влияние върху резултатите, сочат още данните на PISA. Само в Унгария и Словакия средата има по-голямо влияние върху резултатите, обясниха от МОН.

Разликата в резултатите на учениците с най-висок и най-нисък социален статус е цели 122 точки при средно за ОИСР 60 точки.

„Има разлика в резултатите между момичета и момчета в полза на момичетата, че социално икономическите фактори влияят до голяма степен на постиженията и че очевидно насочването към практически занимания в училище е много важно”, допълни Неда Кръстанова от Центъра за контрол и качество на образованието към МОН.