България е толкова зависима от доставката на руски резервни части за армията, колкото от доставките на руски газ. Признанието направи военният министър Ангел Найденов.
Парадоксално или не дългогодишното отлагане на решението за изтребителната ни авиация се стовари със страшна сила след изострянето на кризата между Русия и Украйна.
Изтребителите са с удължен срок за експлоатация, но подмяната им или модернизацията им ще струват почти еднакво скъпо на държавата.
Честото прелитане на разузнаветелните руски самолети Ил - 20 в последните месеци над Черно море (в международни води, но на границата, в която трябва да влязат в контакт с нашето ръководство на полетите полетите) води до повдигане на степента на готовност на дежурните изтребители МиГ 29 от Граф Игнатиево.
„Нека все пак да подчертая каква е целта на полетите мога само да гадая. Разбира се, когато имаме в рамките на няколко месеца близо 30 случая, когато има полети и привеждане в по висока степен на готовност на дежурните изтребители трябва да фокусираме вниманието си. Никога не съм твърдял, че има нарушаване на въздушното пространство, но появата на подобни самолети буди реакията на центъра за въздушен суверенитет на НАТО” , обясни Ангел Найденов.
Така всяко прелитане на руския Ил 20 стопява ресурса на нашите МиГ 29, за чиято поддръжка и модернизация имаме договорни отношения с Русия.
Министърът на отбраната призтна, че сме зависими от руски резервни части точно колкото от руските енергийни доставки – 95%. „В степента, в която сме зависими от доставката на енергийни ресурси - в не по-малка степен сме зависими и по отношение на резервни части и техническата годност и летателната изправност на средствата във ВВС”, смята Найденов.
Евентуални контрамерки на Русия срещу икономически санкции със сигурност ще се отразят на бойната ни авиация, тъй като и в момента РСК МИГ има да ни връща самолетни двигатели. Преди два дни командирът на бойната авиация обясни пред bTV, че в създалата се международна ситуация трябва да се купи нов самолет. На въпрос дали може да се докараме до там, че при нарушаване на въздушното пространство да не можем да отразим атаката, той отговори:
„Не бих отишъл чак дотам. Но при всички случаи на нас ни трябва мощ и модерност. Увереност, че можем да се справим всичко. За да имаме при тези много нови сериозни изисквания категорично ни трябва нов тип боен самолет”.
Купуването на нов самолет ще струва до 800 милиона лева. Това е финансовата рамка, която постави още предишното управление пред работната група, натоварена да поручи възможностите за придобиване на нов боен самолет. България трябва да решава дилемата:
„Да заделим огромен ресурс за модернизирането на тези самолети (МиГ 29 ) по стандарати, които да ги правят оперативно съвместими с нашите партньори и от друга страна да решим за избор на купуване на нов тип боен самолет. Не може да поддържаме тези, които имаме и да купуваме нов тип. Изпратил съм доклади до министър- председателя и до средата на тази година трябва да направим този избор”, припомни военният министър.
Срокът на доставката би бил между година и половина - две от момента на подписването. Ако се вземе решение до средата на годината. Така със сигурност оставаме заложници в кризата НАТО – Русия. Не случайно при вчерашната среща с помощник-държавния секретар на САЩ Виктория Нюлънд представителите на българското правителство са я убеждавали, че България ще е най- пострадалата страна от кризата ако се въведат и третия пакет икономически санкции срещу Русия.