След няколкочасови разгорещени дебати Столичният общински съвет прие краткосрочни и дългосрочни мерки за подобряване на въздуха в София.
Те бяха подкрепени от 52-ма общински съветници, трима се въздържаха. Нито един не гласува против.
Част от мерките са подмяна на отоплителните уреди на социално слаби семейства, които се отопляват с твърдо гориво, както и стимулиране на използването на градския транспорт, като в дните, когато стойностите на фини прахови частици са завишени, той бъде безплатен. Тепърва ще се правят финансови разчети дали това е възможно.
Ще бъде затегнат контролът над техническите прегледи на леките автомобили.
Започва и изграждането на система за ранно предупреждение, която ще показва очакваните нива на замърсяване в столицата ден – два предварително.
„Когато говорим за здравето на хората, парите не са важни“, коментира кметът на София Йорданка Фандъкова.
Зам.-кметът по екологията Йоана Христова обаче призна, че „с магическа пръчка няма да се подобри качеството на въздуха“.
Стратегията на общината идва, след като преди месец съдът на ЕС се произнесе, че България е виновна за системно превишаване на нормите на замърсяване в страната.
Вижте повече във видеото:
Междувременно стана ясно, че Столичната община няма да удължи договора на частната фирма „Карат С”, която покрива над 10 линии от градския транспорт.
По-рано през деня в кулоарите на парламента депутатът от БСП Жельо Бойчев каза, че срокът за 15 линии за 18 млн. лв. ще бъде удължен. По време на днешното гласуване обаче не всички общински съветници на ГЕРБ бяха в залата и така докладът не събра необходимият брой гласове, за да бъде приет.
Това означава, че „Столичен автотранспорт” може да поеме обслужването на тези линии, но с автобуси на средна възраст около 30 години, коентира зам.-кметът по транспорта Евгени Крусев, който е и вносител на доклада. По думите му това драстично би намалило качеството на транспортната услуга.