Започват нови масирани проверки срещу нелегалните превозвачи след тежката катастрофа край Лом. За последния месец от ДАИ са заловили толкова шофьори извън закона, колкото за половината 2013 г.
Тежката катастрофа край Лом отново повдигна въпроса кой стои зад волана и на кого поверяваме живота си при подобни дълги пътувания. Според превозвачите 30% от бранша е в сивия сектор. Качите ли се при нелегален шофьор, нямате никакви гаранции, че той изобщо може да кара.
Точно преди месец ДАИ започнаха масирани проверки срещу шофьорите в сянка - общият им брой е над 8000, от които 340 - глобени, а 60 - спрени от движение с отнети номера. На практика това е увеличение в пъти, защото през цялата минала година инспекторите са заловили и спрели от движение малко над 120 нелегални водачи.
Междувременно шофьори недоловстват от състоянието на пътищата в Западна България, заради които чупят колите си, а в Кирково днес беше обявен траур в памет на загиналите при катастрофата мъже и жени от малкия град.
В три населени места днес беше ден на траур. Катастрофата почерни три семейства в Кирковско, а в момчилградското село Лале фамилия Мустафа погреба заедно снаха и свекър. В село Загорски, откъдето е шофьорът на микробуса, всички знаели за незаконните превози за Европа.
Пътят край село Добри дол е единственият за тежкотоварните камиони от цяла Европа. Водачите се оплакват, че трасето е в ужасно състояние, а местните - че са под денонощен тормоз.
Ако фаталният микробус е стигнал до Дунав мост, със сигурност е щял да попадне на проверка, която да предотврати фаталния изход. Поне така смятат от ДАИ. Екипите им са съсредоточени около граничните пунктове, но не липсват и спънки. "Самите пътници се наговарват, че пътуват без заплащане, пътуват примерно до някаква екскурзия. След като нямаме законово основание, ние няма как да наложим съответната санкция", обясни директорът на ДАИ Владимир Колев.
Според легалния бранш подобни инциденти ще има и в бъдеще, защото законът е несъвършен. За такова пътуване до Германия трябва да има задължително трима шофьори. "Когато се измори шофьорът, казва на пътниците "Има ли някой книжка, може ли да покара аз малко да поспя”. Така се получават тези катастрофи", смята Галя Топалова от Национално сдружение на автобусните превозвач
Според бранша всеки, който се качва при нелегален превозвач, поема реален риск за живота си, а шофьорите, които го правят, трябва да бъдат глобявани много по-сурово. След месец масирани проверки от ДАИ твърдят, че много от нелегалните превозвачи са прекратили дейсността си, а други са се скрили. От инспекцията обещават, че проверките няма да бъдат кампанийни и оттук нататък контролът ще бъде всекидневен.