Машинистите на дерайлиралия влак на гара Калояновец са пропуснали не един, а два предупредителни сигнала, които са им показвали, че трябвало да намалят скоростта от 100 на 40 км в час. Това съобщиха за bTV експертите по безопасността на НKЖИ.
Машинистите са имали повече от километър път, за да могат да реагират. Най-вероятно не е била задействана и автоматичната локомотивна система, която намалява скоростта. Тази система съществува от години и на гара Калояновец и, за да работи, трябва да се включи от машиниста.
Освен това и от двете места в локомотива може да се включи екстремната спирачка на влака. Разчистването на вагоните продължава. Един от тях - най скъпият, първа класа, ще бъде ремонтиран.
По-късно днес стана ясно, че движението по участъка е възстановено.
Прокуратурата в Стара Загора е образувала досъдебно производство за причиняване на телесни повреди на повече от едно лице и смърт на едно лице. На този етап при разследването е срещу неизвестен извършител, подчерта говорителят на прокуратурата Нейка Тенева.
Направена е аутопсия на загиналия машинист, проведен е и разговор с оцелелия му колега Христо Тиляшев. Тенева отказа да навлезе в подробности какво е разказал машинистът, защото следствените работи продължавали, но изрично уточни, че към момента срещу 42-годишния Христо Тиляшев не са повдигнати обвинения. За да бъдат уточнени причините за инцидента, ще помогне и материал от видеокамери в района.
В неофициален разговор Весела Димитрова - жената, която живее без брак с машиниста, сподели, че според разказаното от него семафорът в участъка е показвал движение на влаковата композиция направо, а не отклонение вляво или вдясно. При посока направо скоростта на влака не е било нужно да бъде променяна. Стабилно остава състоянието на пострадалите след инцидента, съобщи професор Петрана Чакърова, директор на старозагорската болница.
Пътният инцидент с влака София-Варна е твърде тежък и не може в такива кратки периоди следствието да приключи, заяви пред bTV транспортният министър Данаил Папазов. Той обаче призна, че за него е ясно, че става дума за човешка грешка.
Влакът се е движил със скорост, по-висока от 40 километра в час, колкото е разрешено там. По думите на Папазов това личи от разпръсването на вагоните при инцидента.
В коментар на това възможно ли е причината за дерайлирането на влака да е друга министър Папазов заяви: „Разбира се, причината сигурно е комплексна с наслагване на няколко събития, които предполагат такъв тежък инцидент. Аз мога, обаче, съвсем отговорно да ви кажа, че това е най-доброто трасе на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ), което отговаря на всички европейски параметри. открито е само преди два месеца с акт 16, въведено в експлоатация”.
„Най-добрият подвижен състав на Български държавни железници (БДЖ), с който в момента ние разполагаме, се е движил по трасето”, увери Папазов. По повод информацията, че помощник-машинистът е карал влака, изпълнителният директор на БДЖ Християн Кръстев поясни, че той има това право.
Междувременно момчета от Калояновец, които помагали на ранените хора да бъдат измъкнати от дерайлиралия влак, разказаха пред bTV, че чупили прозорци, за да измъкнат пътниците, а после били обвинени, че са крадци.