Изключително нагла измамна схема търси своите жертви в интернет, като използва като примамка името на bTV и на предаването „Лице в лице“. Неизвестни към момента лица използват мрежа от фалшиви сайтове, за да продават билкови капки на силно завишена цена с твърдението, че всъщност това е чудодейно лекарство, което се бори с хипертонията и най-разпространените сърдечно-съдови болести.

В социалните мрежи се разпространява промотирана публикация, която води към сайт с име „Новини БГ“ и домейн, чиято собственост е скрита. Там е качена обширна публикация, която трябва да подмами лековерните потребители да си купят лекарството.

bTV Media Group официално заявява, че няма общо със сайта и с продавания в него продукт и ще сезира прокуратурата и КЗП за заблуждаващата реклама.

Как ме лъжат?

Както обикновено се случва при измамните схеми, пред жертвите се разгръща мащабен сюжет – как високопоставен фармацевт е загубила работата си, след като в социалните мрежи написала, че няма икономически интерес чудодейният медикамент да се продава на българските пенсионери. Следва измислено интервю, за което се твърди, че е от „Лице в лице“, в което горещата тема коментират „шефът на дирекцията на фармацевтиката в България“, „ръководителя на Центъра за сърдечно-съдова хирургия“ и „представител на аптечна верига „Фармасток“.

Снимка: Screenshot

Есенцията от разгорещения разговор е, че революционното лекарство вече е достъпно, но бройките са на привършване и читателите трябва час по-скоро да впишат името и телефона си в удобно поставен в края на страницата формуляр, за да могат да направят поръчка на преференциална цена. Всичко това звучи много хубаво, но не отговаря на истината по никакъв начин.

Снимка: iStock

На първо място, „дирекция на фармацевтиката в България“, „Център за сърдечно-съдова хирургия“ и „аптечна верига „Фармасток“ не съществуват. Измислени са и участниците в разговора – държавният служител Румен Вълчев (чието име е сложено върху кадър от гостуването в „Лице в лице“ на депутата проф. Иво Христов), хирургът Красимир Сачев (в ролята – ръководителят на катедрата по инфекциозни болести във ВМА проф. Камен Плочев) и фармацевтът Данаил Зоров (за чийто образ е използван кадър с председателя на фенклуба на „Левски“ Степан Хиндлиян).

Какво ми продават?

Лекарство на име CardioActive на българския пазар няма. Ако обаче потърсите името на продукта в „Гугъл“ е много вероятно да си помислите обратното. Освен вече споменатия „новинарски“ сайт, който злоупотребява с името на bTV, името на продукта се появява и в няколко портала за „алтернативно здраве“.

Снимка: Screenshot

Част от тях изглеждат създадени само за да промотират тази и подобна на нея стоки, докато други дават вид на по-легитимни, но вероятно изкушени от комисионната при продажба (статиите им са пълни с партньорски линкове, които гарантират процент при покупка).

Още по-интересно става, когато човек започне да търси извън границите на родното интернет пространство. В Румъния, например, CardioActive се рекламира през напоително разказаната история на столетница, която твърди, че капките са тайната на нейното дълголетие. Снимката на жената е крадена – всъщност фотосът е на рускинята Танзиля Бисембеева, която няма нищо общо нито със северната ни съседка, нито с революционни лечебни средства.

Абсолютно същият текст със същата снимка е публикуван в други фейк сайтове на словенски и на български. Интересното е, че и имената на лековете чудо са различни (Detonic, Cardiline и т.н.).

Няколко от сайтовете са инфектирани с вируси.

Кой ми го продава?

Качеството на текста от измисленото интервю, взето ужикм от „Лице в лице“, е добро, но някои малки граматически детайли насочват към бившето съветско пространство.

Съобщенията за грешки, идващи от някои работили доскоро рекламни сайтове, също са на руски.

Снимка: Screenshot

Някои от по-некачествените измамни публикации пък даже изглеждат направо минати през преводача на „Гугъл“.

През последните години онлайн измамите със здравни продукти зачестиха. Най-често продавачите от бившия СССР и други държави извън ЕС използват всевъзможни неморални и директно престъпни маркетингови практики, за да убедят жертвите си, че купуват революционно лекарство срещу трудно или напълно нелечима болест.

Какво получаваме в замяна? В най-добрия случай – билков продукт на десетократно по-висока цена. Винаги обаче има и риск да станем собственици на „лекарство“, което може да застраши не само портфейла, но и живота и здравето ни.