Ватманката, причинила трамвайната катастрофа в София, ще бъде уволнена. 47-годишната ватманка Соня Илиева е дала показания в полицията, вече има и образувано следствие. Тя е освободена от днес следобед и все още не е ясно дали ще й бъдат повдигнати обвинения.

Илиева не е спазила необходимата дистанция и не е ограничила скоростта на мотрисата. Трамваят е бил спрял на спирката, за да слязат хората, другият не успява да спре и го удря. Причина е наклонът на пътя и несъобразената скорост.

Повече от 15 са пострадалите при инцидента на булевардите "Христо Ботев" и "Сливница". Повечето от тях са с травми на главата и фрактури на крайниците. Двама остават за лечение. По-сериозно са пострадали седналите пътници, а не тези които са били прави. Така е пострадала и 36-годишната бременна жена. Тя е седяла на мястото определено за бременни и се е ударила в таблото пред нея. Жената остава в болница.

Най-много от пострадалите - 11, минаха през Института "Пирогов". Всички от тях бяха пуснати за домашно лечение.

Повечето пострадали са от втория трамвай, който е стара машина, а новият трамвай, който беше ударен отзад, почти не е помръднал при удара. 18-годишният Любослав пътувал именно във втория трамвай, точно зад ватманката. По думите му водачката се е паникьосала.

В „Пирогов” днес беше прието и 4-годишно момиченце, което е  пострадало при сблъсък на друг трамвай с лека кола. Инцидетът е станал малко след сблъсъка на двата трамвая на "Сливница", но в другия край на града.

Морално остарели трамваи

Трамваите остаряват бързо ако не се поддържат. Най-сигурни са немските трамваи от 40-те години на 20-ти век, но за тях вече няма части. От всички 274 у нас за смяна са 79. От българското производство трамваи са останали само 28 броя. Те ще бъдат сменени до няколко месеца с нови мотриси от Базел.

За Соня Илиева денят започва както всеки ден - с инструкции в депо Банишора. Тя се е подписала в пътния лист, че релсите са хлъзгави от падналите непочистени листа и поема трамвай по линия номер 6.

Всичко е нормално до към 9 часа, когато в района на Централна гара тя е с една минута аванс. „Една минута аванс в централната градска част означава, че на практика е долепена до предния трамвай”, каза инженер Иво Василев.

Заместник-директорът на столичния електротранспорт не крие, че старите трамваите се движат така, за да могат ватманите да хванат светофара. Това е забранено, защото старите трамваи са с по-дълъг спирачен път. „Нищо не произвежда този листопад освен един лъскав релсов път и възможност на трамвая да се хлъзне и да не може да употреби всичките спирачки така както трябва и да блъсне предния”, обяснява зам.-директорът.

Според инженер Василев тези стари трамваи не са опасни, но са морално остарели. До няколко месеца всички такива мотриси ще бъдат изключени от движението

Катастрофиралият трамвай повече няма да бъде поправян. Отива за скрап и оставя след себе си 15 пострадали, един уволнен и доста изплашени.