Две трети от асансьорите у нас - потенциално опасни. Съоръжения на над 70 години продължават да са в експлоатация, а голяма част от тях не са технически изправни. От бранша твърдят, че контролът на асансьорите е силно занижен.
Кратка справка на авариите през последните 6 години показва, че 38 аварии и злополуки са станали от 2008-а досега. 4 души са загинали, а 30 са ранени след инциденти в асансьор. Последният смъртен случай е през 2010-а, когато човек пада в шахтата на съоръжение, произведено през 1973-а. Спорът дали старите асансьори са опасни или проблемът идва от занижения контрол се води в бранша отдавна.
14-етажен блок във Враца е връстник на демокрацията - построен е през 89-та. Въжетата са подменяни преди две години, но кабината е пред разпадане. Това, че един асансьор е стар обаче, не значело, че е опасен, уверяват контролните органи.
„През изминалата 2013-а, асансьорите в България са изминали над 80-90 милиона километра. Което е повече от 2 000 пъти обиколката на Земята. Няма нито един загинал гражданин. Това за вас опасност ли означава или не”, казва Юлиан Иванов.
Най-големият производител на асансьори твърди, че около 75% от съоръженията трябва да бъдат подменени, защото не отговарят на евростандартите.
„Остава да кажем, че са прекрасни телевизорите Опера, да си гледаме телевизори Опера, да се возим в Запорожки, междуградският транспорт да бъде с парни валяци. Това е равносилно”, коментира Илия Златанов.
Според Наредбата за безопасна експлоатация на асансьори, поддържащ техник трябва да проверява съоръжението на всеки 10 дни. От инспекцията за държавен надзор признават, че има случаи, в които асансьори не са проверявани с години. И по-лошо - при установена опасност, асансьорът не е спрян от движение.
„Ревизионната книга на един стар асансьор, който е на повече от 60 години - там пише, че трябва да се обезопаси вратата в дъното на шахтата. Това означава, че там може да се влезе безпрепятствено, асансьорът да работи и човек да пострада. Това е от години. Не - от десетилетия”, обяснява и Валентин Маринков.
През миналата година инспекцията е съставила стотици актове за нередовна проверка на асансьорите. Глобите са между 100 и 2000 лева.
За всички близо 130 хиляди асансьори в страната отговарят само 21 асансьорни инспектори - това са хората, които трябва да следят дали техниците идват редовно в блока, за да проверят безопасността на асансьора. Внаредбата за безопасна експлоатация на асансьори изрично е подчертано, че съоръжението трябва да бъде спряно от движение, ако в кабината липсва осветление, бутонът СТОП не работи или кабината се движи неравномерно - все неща, които са факт във всеки втори асансьор у нас.