Има разлики между хранителните продукти, които се продават на българския пазар и в страните от Западна Европа.
Това показва сравнителния анализ между продуктите, направен през последния месец, обяви в рубриката „Чети етикета” на bTV директорът на Българската агенция по безопасност на храните Дамян Илиев.
Той уточни, че разликите са описани в етикетите.
Най-сериозни са разминаванията при млечните продукти – при тях стоки с различно съдържание се предлагат под една и съща марка в България и в Германия. Изследвано е сирене, което дори има различен вкус и вид, а се представя за същото.
Сериозни разлики има в състава на шоколадите и в детските храни.
Разлики не са открити само при местните продукти.
В газираните напитки на нашия пазар има глюкозо-фруктозен сироп вместо захар. В енергийните напитки пък има по-нисък процент кофеин спрямо същите марки в Германия.
При натуралните плодови сокове са открити следните различия – в Западна Европа сокът действително е 100%, а на нашия пазар – 97%.
Агенцията по храните е установила и разлики в цените на хранителните продукти от един и същи вид и една марка, но тях ще ги коментира министърът на земеделието Румен Порожанов, уточни Дамян Илиев. Най-сериозна е разликата при детските храни, издаде той.
Огромен скандал избухна след словашко изследване на 22 продукта, което категорично показа по-лошо качество в продуктите на една и съща марка, предназначени за техния пазар. Последва и бурна реакция в Брюксел, а страните в Източния блок се обявиха твърдо против двойния стандарт в хранителните продукти.
В края на май тази година Българската агенция по безопасност на храните започна аналогично изследване.
Бяха купени аналогични на нашия пазар продукти от Германия и Австрия – взети бяха общо 31 проби.
Изследвани се следните групи продукти: месни, млечни, шоколадови изделия, безалкохолни напитки и плодови сокове, храни за бебета и деца.